Sumé: Mumisitsinerup Nipaa (2014)

Alternatieve titels: Sumé: The Sound of a Revolution | Sumé

Groenland / Noorwegen / Denemarken
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Inuk Silis Hoegh
met Erno Aronsen, Per Berthelsen en Hjalmar Dahl

In de jaren 70 lanceert de Groenlandse rockband Sumé (vertaling: waar?) maar liefst drie albums, waarmee de geschiedenis van het grootste eiland ter wereld, dat eeuwen gekoloniseerd werd door Denemarken, drastisch verandert. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een band uit Groenland songs uitbrengt in de eigen moedertaal. Een oorspronkelijke Noordelijke taal van de Inuit, die niet eens woorden bevatte voor “revolutie” of “onderdrukking”. Sumé inspireert met pakkende rockbeats en politiek geladen teksten de revolutie van een nieuwe generatie tot culturele onafhankelijkheid en een eigen identiteit. De band wakkert de Groenlandse cultuur aan in de ziel van haar inwoners en een nationale trots leeft op. Bandleden, fans, vrienden en belangrijke Groenlanders reflecteren in nieuw materiaal op de bijzondere selectie verzamelde archiefbeelden in dit muziekdocument.