Esmiralde: Zestien Jaar in Negen Scènes (2007)

Alternatieve titel: Esmiralde, Sixteen Years in 9 Scenes

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Judith Vreriks en Marc Schmidt

Esmiralde is zestien, explosief en wanhopig op zoek naar liefde en houvast. Ze is opgegroeid met veel ruzie en geweld, en haar ouders zijn uit elkaar en hebben weinig aandacht voor haar. Ze woont bij haar oma, die een nierziekte heeft en vaak moe is. Esmiralde lijkt al heel volwassen, maar soms kan ze zich niet beheersen en loopt het uit de hand. Als ze een nacht weg blijft merkt ze echter dat haar oma en moeder er wel voor haar willen zijn. Tederheid, woede en humor wisselen elkaar af in negen scènes, waarbij nooit van Esmiralde's perspectief wordt afgeweken. Elke emotie, reactie en twijfel van haar wordt van heel dichtbij in beeld gebracht. De enige rustpunten zijn verstilde stadslandschappen waarin Esmiralde in voice-over op zichzelf reflecteert.