The Triumph of the Nerds: The Rise of Accidental Empires (1996)

Alternatieve titel: The Triumph of the Nerds

Documentaire
165 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Paul Sen
met Robert X. Cringely, Bill Gates en Steve Jobs

Vanuit zijn eigen garage in Silicon Valley vertelt auteur Bob Cringely het verhaal van de opkomst van de Personal Computer. Via exclusieve interviews met mensen als Apple oprichter Steve Jobs en Microsoft topman Bill Gates wordt een beeld geschetst van nerds die vanuit het uitoefenen van hun hobby uitgroeiden tot de rijkste en meest invloedrijke mensen van onze planeet.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Alle "bekende" verhalen komen ook hier weer aan bod: van de Apple II, via de revolutionaire uitvindingen van Xerox naar de geniepige manier waarop Microsoft hier groot mee is geworden. Wat deze docu echter heel erg leuk maakt is de leuke presentatie van Cringely, die de gebeurtenissen van dichtbij heeft meegemaakt (helaas voor hem zonder rijk te worden) en alles leuk aan elkaar praat.

Erg openhartige gesprekken ook met mensen als Gates, Steve Ballmer en vooral Steve Jobs. Het was 1996, Jobs was inmiddels al een paar jaar geleden Apple uitgeknikkerd en het bedrijf was op sterven na dood. Grappig om te zien hoe ongelofelijk bitter hij uit de hoek komt.

avatar van streeter
Jammer dat het vervolg hierop, over de geschiedenis van het internet, niet verkrijgbaar is op DVD

Wereldingrijpende geschiedschrijving uit je eigen tijd. Deze docu geeft een inkijk in de onstaansgeschiedenis van de home computer, beginnend rond 1975 en eindigend in 1995, met de presentatie van Windows 95. De docu laat de winners en losers zien, daarbij focussend op Apple, IBM en Microsoft, en maakt inzichtelijk warom de dingen gelopen zijn zoals ze gelopen zijn. Grappig op te zien dat de eerste computer een doos was zonder beeldscherm en toetsenbord en omschreven wordt als een oplossing voor een probleem dat nog gevonden moest worden. Grappig ook om te leren dat een eerste windows-achtige software eerst op de Macintosh verscheen (dat wist ik) nadat de ideeën ervoor door Steve Jobs (Apple) gejat waren van Xerox, waarna hij Bill Gates inhuurde om de software te realiseren (wist ik niet). Leuke quotes ook. Steve Jobs over Microsoft: “Thay have absolutely no taste. I don’t mean that in a small way, I mean it in a big way.”