Insulo de la Rozoj - La Liberta Fa Paura (2009)

Alternatieve titel: Insulo de la Rozoj - Freedom Is Frightening

Italië
Documentaire

geregisseerd door Stefano Bisulli en Roberto Naccari
met de stem van Nicoletta Fabbri

Dat Italië veertig jaar geleden zijn laatste territoriale oorlog voerde, staat niet in de geschiedenis gebeiteld. De oorlog was gericht tegen Esperanta Respubliko de la Insulo de la Rozoj, ofwel Rozeneiland. Industrieel ingenieur Giorgio Rosa was de grondlegger van deze microstaat in de Adriatische zee, op elf kilometer van de Italiaanse kustplaats Rimini. Na jaren van voorbereiding en tegenslag was het eiland, een constructie van staal en beton met een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter, in 1967 een feit. Twee jaar later riep Rosa de onafhankelijkheid uit. Rozeneiland had een officiële landstaal (Esperanto), een vlag, een volkslied, een munteenheid (de milo), postzegels, winkeltjes, een restaurant en een nachtclub. De documentaire blikt terug op deze kleine geschiedenis met interviews met toenmalige betrokkenen en juristen, die uitleggen aan welke voorwaarden een natiestaat moet voldoen, afgewisseld met archiefbeelden.