Le Couteau sous la Gorge (1986)

Alternatieve titel: Knife under the Throat

Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Claude Mulot
met Florence Guérin, Alexandre Sterling en Brigitte Lahaie

Een jonge mannequin poseert voor een erotisch magazine. Haar leven verandert totaal vanaf de dag dat ze gestalkt wordt door een maniak, die systematisch mensen uit haar omgeving vermoordt. Steeds meer personen die ze kent lijken verdacht. Wie is de dader?

avatar van stephan73
Hoewel IMDB het heeft over een adult film.. Is dat totaal niet het geval.. Zelfs een site als Mr. Skin heeft het alleen over wat topless heen en weer geloop!

Haha, mr. skin . Ze zitten er overigens naast: Guerin is hier wel degelijk meermaals geheel naakt te zien. Daarmme is de onduidelijkheid nog niet verdwenen, want daar waar IMDB en bijna alle Franse sites een speelduur van 85 minuten geven, houdt MM stug vol aan een speelduur van 90 minuten. Blijkbaar bestaat er dus een xxx versie die alleen de buffs hebben mogen zien...iig redenen genoeg om de dvd niet te bestellen, temeer omdat de dvd rip die ik van het net plukte ( sorry diehards , ik zal het nooit meer doen ) slechts 80 minuten duurde en bovendien een lelijke witte streep in beeld had gedurende ong. het eerste kwartier ( nb: itt wat een of andere flapdrol op IMDB beweert was dit verder wel dvd en geen vhs kwaliteit, misschien was dat weer een andere versie)
Terzake: legendarische cultfilm op waarschijnlijk verkeerde gronden. Het begin is tamelijk vreselijk en een soort voorloper van de non-narratieve Franse teenie horror met videoclip montage van tegenwoordig, maar dan goedkoper uitziend.
Daarna wordt het echter een gelukkig vernietigend afgezaagde giallo in seventies stijl met alle mallotige parafernalia die daarbij horen. Een volkomen rip off van de Italiaanse meesters dus, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen. Nu ja: matig gejat. De paar kills ( uiteraard uitgevoerd door iemand met handschoenen) zijn weinig schokkend ( zelfs de locaties zijn cliché ) en dat geldt ook voor de rape fantasieën van de lekkere heldin ( tsjek trouwens die reet in haar strakke spijkerbroek ). Deze scènes leken overigens niet versneden of gecensureerd te zijn...maar misschien weten de connaisseurs meer.
Dit alles narratief gevat in het gebruikelijke red herring procédé met "onverwachte" ontknoping. Het acteerwerk valt mee, we zien ook nog Rollin tranny ( toch? ) Lahaie nog even opduiken.
Cinematografisch geen hoogvlieger: als een scène al even langer duuurt begint Mulot als een spast met zijn camera te wiebelen.
Dan nog zou dit filmpje de genre liefhebber genoeg vermaak moeten bieden.