Chamamé (2007)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Cosima Lange
met Chango Spasiuk, Gicela Méndez Ribeiro en Monchito Merlo

In deze documentaire over de chamamé, een oude, maar nog altijd heel populaire Argentijnse muziekstijl, maakt de kijker kennis met vier unieke muzikanten. Chamamé ontstond 200 jaar geleden, toen de cultuur van de pas gearriveerde Europese kolonisten zich vermengde met die van de Creolen en de Guraí. Deze gepassioneerde en mysterieuze muziek is typisch voor het platteland in het noordoosten van Argentinië. Zanger Gicela Méndez Ribeiro, een rijzende jonge ster, Alberto Bofill, de zelfverklaarde ambassadeur van de traditionele chamamé, Monchito Merlo, die samen met zijn band de populaire stijl vertegenwoordigt en Chango Spasiuk, zonder twijfel de beroemdste chamaméceros van Argentinië en ver daarbuiten, laten zien dat chamamé meer is dan alleen muziek. Het is een levensstijl, het element dat hen verbindt met hun families, vrienden en kennissen en met het platteland in het noordoosten, dat zij hun thuis noemen.