Iron Ladies of Liberia (2007)

Documentaire

geregisseerd door Daniel Junge en Siatta Scott Johnson
met Ellen Johnson Sirleaf, Beatrice Munah Sieh en Antoinette Sayeh

Na bijna twee decennia burgeroorlog, is de rust wedergekeerd in Liberia. De democratische presidentsverkiezing werd in 2006 gewonnen door Ellen Johnson Sirleaf, en zij werd het eerste Afrikaanse vrouwelijke staatshoofd. De kersverse presidente verkoos veelal vrouwen op andere hoge posities. Deze documentaire volgt Sirleaf en andere vrouwelijke hooggeplaatsten tijdens hun eerste jaar van bewind.

avatar van The Goss
Mooie docu over hoe een land zich weer wil oprichten na de bloedige burgeroorlog, met alle naweeën vandien.

avatar van Hannibal
De iron lady Ellen Johnson Sirleaf, die door middel van vreedzaam verzet de oorlog in Liberia heeft weten te sussen door president Charles Taylor, die deze week in Den Haag tot 50 jaar gevangenisstraf is veroordeeld, van de troon te stoten.
Het was een doorbraak, en een groot succes, waardoor ze later tot eerste vrouwelijke president op het Afrikaanse continent is verkozen.
Een betere documentaire over dit geval is Pray the Devil Back to Hell, maar deze documentaire is ook zeker de moeite waard.
Onlangs heeft E. J. Sirleaf een motie om homosexualiteit in Liberia legaal te maken verworpen, dus er is nog veel te doen, en deze beslissing vind ik onbegrijpelijk en zeer teleurstellend voor een vrouw die zelf heel goed weet hoe moeilijk het is te vechten voor je rechten.

Driello
Mooie registratie van het eerste jaar van Johnson Sirleaf als president van Liberia. Als film echter is het wat armpjes. Het is een wat vlakke registratie, zonder al te interessante ontwikkelingen. Johnson Sirleaf komt over als een sterke, slimme en doortastende vrouw. Als het de bedoeling van de documentaire was om dat inzichtelijk te maken, dan is de documentaire geslaagd. maar meer had het niet om het lijf. Interessante interviews blijven uit. Meer dan eigenlijk al bekend was komt er niet uit. Jammer.