To Grab the Ring (1968)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Nikolai van der Heyde
met Ben Carruthers, Françoise Brion en Liesbeth List

Gedreven door zijn eigen rusteloosheid en achtervolgd door gangsters, reist Alfred Lowell via Londen naar Berlijn, Amsterdam en Parijs. Hij raakt in deze steden verstrikt in een net van verhoudingen en criminele organisaties, tot hij rust gevonden denkt te hebben bij een vroegere vriendin. Als hij met haar naar Griekenland vertrekt, halen zijn achtervolgers hem echter in.

In het kader van Beatfilm te zien in de volgende bioscopen:

zo 28 oktober, 20.00 uur 't Hoogt
za 3 november, 20.00 uur Verkadefabriek
zo 18 november, 18.00 uur Images
za 8 december, 13.00 uur Filmhuis Den Haag

avatar van Lakte
Zeer bijzondere film van Nikolai van der Heyde met prachtig camerawerk en voelt erg sfeervol aan.
Het verhaal is helaas wat hak op te tak en af en toe moeilijk te volgen maar ergens stoort dat ook weer niet.

Erg bijzonder dat de film in London, Berlijn en Parijs is opgenomen. Erg interessant om de muur in de jaren 60 te zien. Er word ook nog op een typisch houten Nederlandse manier een bank overvallen naast de muur. Grappig shot met 3 Citroën Snoeken.

Vladek Sheybal de badguy uit From Russia with Love en Puppet on a Chain (de voorloper van Amsterdamned) speelt hier ook nog wel een aardige rol in.

Een best wel aardig onbekende Nederlandse film die best wel wat meer aandacht verdient naar mijn mening. Een poging van Nikolai om mee te liften op de Nouvelle Vague.