Brigitta (1967)

Drama / Erotiek

geregisseerd door Nick Millard
met Elke Cole

Brigitta leeft het eenzame, eentonige leven van bankbediende, tot op de dag dat zij smoorverliefd wordt op de charismatische maar kwaadaardige Bize. Op een nacht drogeert hij de drank van Brigitta en dit ontketent in haar lichaam vreemde passies en dierlijke verlangens die zo diep zijn, dat er van een normaal leven geen sprake meer kan zijn. Spoedig vindt zij zichzelf terug in een wereld van drugs, alcohol, fetisjisme, seksueel overgedragelijke ziektes en het rijden onder invloed. Welke prijs moet Brigitta nu betalen voor haar nieuwe vrijheid?

Een nudie cutie van Nick Millard, compleet met kronkelende vrouwen, een irritante jazzscore en een voice-over. Uit de tijd (1967) dat er nog niet zoveel mocht en kon. Zo zijn er velen. Maar deze is toch wel een beetje anders. Waar dat gekronkel voornamelijk nodig was om de schaamstreek uit beeld te houden, hier gaan alle remmen los. Het striptease meisje is in volle glorie te bewonderen. Volgens mij behoorlijk uitzonderlijk.

Het verhaal is ook best te waarderen. Een lief en onervaren meisje wordt verleid door een loverboy, op wie ze verliefd wordt. Ze belandt natuurlijk in de prostitutie maar besluit van de nood een deugd te maken. Ze zet haar loverboy aan de kant en met een vriendin zet ze een goed florerende sexbussiness op en het geld stroomt binnen.

Nog een opmerkelijk feit: deze film is niet opgenomen in de VS zoals je zou verwachten, maar in München, waar we nog behoorlijk veel van te zien krijgen. Het stadsbeeld in de jaren zestig, zelfs met beelden van ruïnes uit de oorlog, maar ook het 'moderne' straatbeeld, de auto's anno jaren zestig, de shoppingcentra en zelfs het Hofbräuhaus in hartje centrum. Voor wie de stad kent is het genieten. Ik doe drie *.

avatar van alexspyforever
Zo heb ik deze ook bekeken Fransman, want je wilde toch graag weten wat ik van deze Millard film vond. Dat er een strip-tease is waarin een vrouw in haar volle glorie is te bewonderen is opmerkelijk gezien het jaar waarin de film is opgenomen. Helaas heb je dan het beste gezien en er is nog een half uur te gaan. Met het verhaal zit het best goed maar de beelden laten te wensen over. Brigitta (Elke Cole) de hoofdfiguur nota bene krijg je enkel in lingerie te zien, geen streepje naakt van haar. Ik dacht eerst nog dat zij een van de dames was in de lesbische scène met haar zakenpartner maar bij nader onderzoek waren dit Myrna Lorni en Petra Andrews terwijl het strip-tease meisje Greta Nelson heet. Neen dit was toch een van de minste van Millard, veel te braaf!

Oké alexspyforever, dat beetje brave vond ik nu juist wel leuk. Overigens heb ik niet goed opgelet, want ik dacht ook dat Brigitta het deed met haar zakenpartner. Ik vond die stripjuffrouw wel leuk....

avatar van alexspyforever
Fransman naar aanleiding van het bericht bij A Taste of Flesh ik kan me dezelfde vraag stellen hoe je aan 3* komt voor Brigitta. Brigitta was mooi geschoten maar oh zo braaf en saai (op die strip-scène na) en uiteindelijk gebeurde veel dingen buiten beeld. Ik wil zeggen Brigitta vertelde wat er gebeurde maar je wat je te zien krijgt is seks met kleren aan, een aanzet tot met een klant naar bed gaan. En van hun sex business met haar vriendin krijg je ook geen beelden noch dat ze met elkaar zitten te vrijen. Dat was allemaal wel heel makkelijk gedaan. En dan heb je zo ineens een geweldig contrast 2 scènes met full frontal nudity die volgens mij helemaal apart zijn opgenomen en er later bij zijn geplakt. Ik denk dat bij die strip-scène die vent niet eens in dezelfde ruimte zat. Zonder die scènes was het wellicht een 0,5* geworden. Zo kunnen wij ook een film maken: we huren gewoon 3 hoertjes of stripsters in voor de naaktscènes en vragen twee vriendinnen en twee vrienden om de rest te doen, acteren moeten ze toch niet want er is de voice over. Vervolgens nog een dame met zwoele stem voor de voice over en klaar is kees

alexspyforever schreef:

Ik kijk uit naar je eerste film alexspyforever, ik kan niet wachten...