Giorni d'Amore sul Filo di una Lama (1973)

Alternatieve titel: Love and Death on the Edge of a Razor

Italië
Mystery / Thriller

geregisseerd door Giuseppe Pellegrini
met Peter Lee Lawrence, Erika Blanc en Ivana Novak

Terwijl hij zijn vader begeleidt naar een vergadering met de kardinaal ontmoet Stefano, de zoon van een rijke zakenman, de mooie vrouw Lydia. Hij achtervolgt haar door de straten van Venetië en dit wordt het begin van een romance. Bij zijn terugkeer van een zakenreis verneemt hij dat Lydia bij een ongeval om het leven is gekomen. Korte tijd later denkt hij haar gezien te hebben op een bouwwerf, maar de vrouw beweert dat ze een journaliste is. Stefano ontdekt dat al het bewijsmateriaal van de dood van Lydia uitgewist is, en besluit een onderzoek in te stellen. Hierbij komen heel wat familie-intriges aan het licht.

Wat zie ik? Helemaal nog geen reacties over deze volbloed Italiaanse giallo met de mooie Erika Blanc in de hoofdrol? Zal ik maar weer de eerste zijn. Heel erg jaren zeventig, deze film, met een veel te ingewikkeld en vergezocht verhaal, waar ik maar weinig van begrepen heb. Zoals gebruikelijk in die jaren wordt er oeverloos in geluld en de ondertitels lieten het ook nogal eens afweten.

Op zich is de synopsis hier wel intrigerend en het klopt ook wel. Een wat warrige jongeman is hoteldebotel van een mooie vrouw en kan haar maar niet vergeten. En dan is ze ineens verdwenen. Hij gaat op onderzoek uit en wordt tegengewerkt door nogal maffiose types. Het gaat allemaal over louche zakentransacties waar ik weinig van begreep. De film is geen aanbeveling voor het Italië uit die jaren en voedt vooroordelen: glad en onbetrouwbaar. Opvallend is dat de katholieke kerk er hier opvallend goed vanaf komt met een bisschop die tegen al dat onrecht strijdt.

Ondanks de (erg) slechte van VHS geplukte en onbewerkte kopie waar ik het mee moest doen (zo'n film verdient toch beter) is het wel genieten van de beelden van Florence, Pisa en Venetië, al is de continuïteit soms ver te zoeken. Ook genieten is het van al die snoepjes van auto's die er in rondrijden. En dan natuurlijk de borsten van Erika Blanc en Ivana Novak, maar maak je geen illusies, daar krijgen we maar weinig van te zien. Voor het blootgehalte hoef je deze film ook al niet te zien.