Mafrika (2008)

Nederland
Roadmovie / Komedie

geregisseerd door Paul Ruven
met Frank Lammers, Terry Pheto en Mosa Kaiser

Een Nederlandse man (Frank Lammers) ontdekt vlak voor zijn huwelijk dat hij een Afrikaanse dochter heeft. Is het chantage of niet? Dat moet hij snel voor de bruiloft uitzoeken. Hij moet met zijn vermeende dochter door een Afrikaans land-in-opstand, achter een verrassend mysterie zien te komen.

avatar van je80roen
Zeer clichematige film. Echt gemaakt voor jongeren/kinderen die hier nog niet doorheen kijken. Zo onwaarschijnlijk, speelt in op vals sentiment zoals met het koor wat iedereen toezingt op het einde als het allemaal goed komt, en de valse vriendin van de hoofdrolspeler die van het een op andere moment omdraait ten opzichte van het meisje. Wel grappig om de halve cast van Tsotsi te zien in deze film.

avatar van erreper
Ik heb met plezier gekeken naar deze film! Het is bijna een warme kerstfilm geworden, ware het niet dat het zich afspeelt in het warme Afrika.

avatar van Fran
Ik vond dit een leuke film. Het begin is erg grappig. Ik heb erg moeten lachen om die grappige afrikanen in combinatie met die hark van een regisseur. Ik kreeg echter een beetje het gevoel alsof de afrikanen een beetje op de hak genomen werden.

Maar verderop in de film zie je pas dat eigenlijk het gedrag van ons af en toe "botte" hollanders een beetje op de hak genomen word. Je leert het leven in Afrika in deze film een beetje beter kennen en dan zie je dat in een ander land "onze" levenswijze ook als vreemd kan worden beschouwd. Tenminste ... dat haalde ik uit het verhaal en ik vond het wel heel mooi belicht. Die tegenstellingen tussen twee werelden.

Frank Lammers is heel goed gecast voor deze rol want een botte hark neerzetten kan hij als geen ander. De scene's in en rondom de rechtzaal vond ik een beetje te sentimenteel. Het einde was sowieso een beetje overdreven. Zoals dat toezingende koor en een vriendin die van het ene op het andere moment omslaat als een blad aan een boom. Dat vond ik wel jammer. Maar het begin en het midden van de film is wel ontzettend leuk om naar te kijken.

avatar van BlueJudaskiss
Dat de film mede-geproduceerd werd door LLink is voor mij geen aanbeveling, maar ik heb me vermaakt bij Mafrika, onverwacht trouwens. De afwikkeling van het verhaal is ongeloofwaardig, maar voor de rest... leuk! 3,0*

leuke film!

avatar van breedbeeld
Aardige film om naar te kijken en het einde sentimenteel maar toch wel ontroerend ( al zie je het van mijlen ver aankomen ) echter ik heb wel wat kantekeningen.
Voor een Nederlandse film vond ik hem onder de maat. Een beetje Hollywood als in we hebben het materiaal, we weten niet precies wat we willen, we zien wel in de editing. Vandaar de diverse goofs en soms rare cuts en wendingen en het spelen op het sentiment.
Had een 3.5 kunnen worden maar is nu gemiddeld in mijn ogen.

robertus65
Prima film met goede mix tussen komedie en avontuur en Frank Lammers is dus wel een goede keuze voor deze film (i.t.t. Borsato in Wit licht) en laat dus zien hoe het wel moet, net zoals de film lekker luchtig.

avatar van Toontje35
Leuke film. Frank Lammers is altijd leuk om te zien

Niet heel bijzonder, net als Ruvens boek.

avatar van m1701
Was wel aardig, maar had er iets meer van verwacht.
Vond dat Lammers zijn rol niet zo mooi neerzette, iets te nep.
Maar het verhaal vond ik wel erg leuk (met een flink cliche tegen het einde aan)
Film keek lekker weg, meisje deed het ook goed

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Maf filmpje.

Waar originaliteit in uitvoering in het begin nog aardig lijkt, slaat een en ander al snel om in een potpourri. De film zit volgepropt en begint uiteindelijk een soort van aaneenrijging van scènes te worden. En zo passeren vele genres de revue en is de balans soms volslagen zoek.

Twee sterren.

avatar van Thom1994
Ik vond vooral het acteerwerk erg tegenvallen.

avatar van DVD-T
Normaal gesproken ben ik helemaal niet dol op Nederlandse films, maar Mafrika is heel goed te pruimen.

Wat in de deze film goed werkt is de band tussen de twee personages en de soms wel erg botte humor. Ik heb zo af en toe dan erg kunnen lachen om de uitspattingen van Lammers. De soms afstandelijke relatie tussen vader en 'dochter' komt ooi en tevens ook warm over. De stukken die wat minder werken zijn de soms iets te snel afgekapte dramatische moment. Best om het zo te laten zien, maar de balans is daarin ver te zoeken. Het ene moment een erg dramatisch moment wat te snel wordt afgekapt, om nog geen twee tellen later weer met een grap te komen. Dat werd me iets te veel en na wat zware momenten die de film kent kan ik maar moeilijk twee tellen later lachen. De regisseur weet daarin niet goed welke kant hij op wil.

Film kent mooie muziek, en tevens krijgen we een paar prachtige plaatjes van Afrika te zien. Je hebt echt het gevoel dat je er bij bent. Fijne verassend leuke, af en toe feelgood roadmovie.

avatar van Norris
Ik heb de film op tv bekeken, bij vlagen goed gespeeld, het begin was best aardig maar hoe verder de film vorderde werd het minder, het eind was heel erg knullig in elkaar gezet, echt een Nederlandse produktie

avatar van RickZ
KomedieDrama over de wantoestanden in ZuidAfrika door Frank Lammers. Raar acteerwerk van Frank, die is meestal veel grappiger dan zo geforceerd als in deze film.

avatar van Phantasm
Je moet het leuk vinden, voor de liefhebber.