• 8.230.484 stemmen

Honto ni Atta Kowai Hanashi: Jushiryou (1992)

Horror | 65 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titel: Curse, Death & Spirit

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hideo Nakata

Met onder meer: Kyôko Enami, Michiko Hada en Maiko Kawakami

IMDb beoordeling: 5,5 (167)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Honto ni Atta Kowai Hanashi: Jushiryou

"Discover the face of terror."

Nakata gaat in drie korte verhalen op zoek naar de engste bestaande legendes. In The Cursed Doll volgt Satomi een pop in haar dromen en komt zo bij haar dode zus uit. In The Spirit of the Dead wordt een moeder achterna gezeten door een spook dat haar zoontje opeist, en in The Haunted Inn ontdekken drie meisjes de geschiedenis van de verdoemde herberg.

Onderhond

Als ik me niet vergis is dit het vierde deel in de Honto Ni Atta Kowai reeks. Waar de eerste 3 delen het eerste wapenfeit waren van Tsuruta is dit deel het begin van Nakata's carrière. Must voor de liefhebbers van J-Horror al is de kwaliteit van de reeks verder redelijk pover. Benieuwd of Nakata wat meer kan brengen dan z'n horrorbroertje destijds kon.

Onderhond

Mjah, ook dit was het niet.

Enorm goedkope reeks dit. Mag dan wel een oudere horrorfilm zijn (en zeker wat Japanse '90s horror betreft betekent dat het visuele equivalent van een trouwfeestvideo) maar qua sfeer wist deze ook bitterweinig te brengen.

Paar leuke ideetjes hier en daar die in de komende 15 jaar enorm veel beter uitgevoerd zouden worden, en dat is het dan zo ongeveer. Nakata had ook nog een lange weg te gaan voor hij een film als Dark Water uit z'n mouw kon schudden. Dit is redelijk amateuristisch aangeklooi.

1* voor een paar aardige scenes.