Nihon Igai Zenbu Chinbotsu (2006)

Alternatieve titel: The World Sinks Except Japan

Japan
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Minoru Kawasaki
met Kenji Kohashi, Shuuji Kashiwabara en Masatoshi Matsuo

De wereld is gezonken, Japan is de laatste plek op aarde waar vast land te vinden is. Japan is een supermacht geworden en dicteert de wet. Walvisvlees is terug van weggeweest en Engels is een marginale taal geworden. Maar wat doet Japan met de vluchtelingen die allen het land in willen?

Parodie op het recente Japan Sinks. Schijnt serieus campy te zijn, al verbaast me dat niet echt. Van de regisseur van The Calamari Wrestler. Hoop dat dit toch net iets professioneler is.

Heel veel professioneler was het niet, wel een klein beetje.

Jammer aan deze film is, en dat heeft hij met The Calamari Wrestler gemeen, dat de film op papier veel grappiger is dan het uiteindelijke resultaat. Daarvoor is het jammer genoeg te amateuristisch, waardoor een hoop dingen niet werken.

De buitenlandse acteurs (vrijwilligers ?) zijn ijzingwekkend slecht, de Japanse acteurs doen zeker niet onder. Visueel brak, volgepropt met oerlelijke (maar vaak wel nodige) CGi. Muziek is ook niks, en het verhaaltje begint al snel te driften, waardoor het hele "continten zinken" concept meer dient als aanzet voor enkele jokes en een meer personagegerichte verhaallijn.

Enige wat de film af en toe redt zijn grappen die conceptueel sterk genoeg zijn om de brakke uitvoering te overleven. En zo zitten er wel een paar in (het buitenlandersweerbericht bijv). Andere grappen zijn vooral zo fout dat ze leuk worden (Japan's houding tov Korea en China bijv).

Dat zorgt dat de film wel wat leuke momenten kent, al wat daartussen valt is vaak saai en/of compleet mislukt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kawasaki Minoru is natuurlijk verre van een hoogvlieger, maar de pulp die hij maakt is altijd erg vermakelijk geweest. Althans tot ik deze film zag. Die drie eerdere films kenmerkten zich door een bepaalde droogheid die verrassend humoristisch uitpakte en een stunteligheid die nog charmant te noemen was. De opzettelijk valse romantiek en droog kloterigheid van deze film zijn vooral saai, werken niet (het "buitenlander"gegeven moet wellicht ook voor enige context/content zorgen - not!) en het geheel wil maar totaal niet op gang komen met dat eindeloze geruzie. Alleen de titel is leuk.