• 8.262.088 stemmen

De Minder Gelukkige Terugkeer van Joszef Katus naar het Land van Rembrandt (1966)

Drama | 94 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Wim Verstappen

Met onder meer: Rudolf Lucieer, Etha Coster en Barbara Meter

IMDb beoordeling: 7,3 (54)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 4 augustus 1966

Plot De Minder Gelukkige Terugkeer van Joszef Katus naar het Land van Rembrandt

Joszef Katús, een jongeman van half-Hongaarse afkomst, keert op 29 april 1966 in zijn geboorteland terug. Tegen de achtergrond van vier nationale gebeurtenissen -Koninginnedag, Dag van de Arbeid, Bevrijdingsdag en Dodenherdenking- spelen de gebeurtenissen zich af. Gedurende zijn verblijf wordt hij gevolgd door een vage figuur.

kappeuter (crew films)

Wim Verstappens eerste lange speelfilm. Hij debuteerde in 1962 met het 10 minuten durende EEN DRUP OP DE TONG samen met Nikolaï van der Heyde en Rien van Wijk. De naam Joszef Katús is afkomstig van een Hongaarse vriend van Pim de la Parra. Eigenlijk zou de hoofdpersoon Provo Katús moeten heten, want in het oorspronkelijke verhaal zat een meisje dat 'abortus provocatus' liet plegen en bovendien was daar dan tegelijkertijd een verwijzing naar de opkomende provo-beweging in Amsterdam.

bron: Filmtotaal Nederlandse Film Database

Quentin

Bijzonder goed ontvangen destijds, lof van Godard en een prijs van het Internationaal Oecumenisch Filmcentrum. Zag net wat fragmenten bij Allemaal Film, lijkt me erg leuk.

avatar van stephan73

stephan73

Gezien tijdens een vertoning (2 jaar geleden) in het Filmmuseum. Interessante film, met wat zwakke momenten (acteerwerk, en af en toe Jan de Bont's camerawerk).. Maar vanwege het tijdsbeeld en enkele leuke buitenscenes toch een voldoende!

niethie

Jij geluksvogel, ben al jaren benieuwt naar deze film (vooral het eerdere wat serieuzere werk van regisseur verstappen). Waar is dat filmmuseum precies en hoeveel kost het om daar een film te bekijken ??. Misschien heb ik ook nog eens geluk.

avatar van stephan73

stephan73

Het Filmmuseum is te vinden in het Vondelpark (Amsterdam).. Misschien komt hij inderdaad nog eens voorbij daar!

Quentin

Als het goed is komen de vroege films van Verstappen (en Scorpio) op dvd, misschien ook wel deze.

Quido

Binnenkort (ergens in oktober-december) ook te zien in (een van de) volgende theaters: Filmtheater ’t Hoogt, Verkadefabriek, Images, Het Ketelhuis en Filmhuis Den Haag. In het kader van Beatfilm.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Precies. Een fijn Beat programma!

Deze draaide paar jaar terug ook op het NFF, waar ik m zag (eerbetoon Verstappen???). Sterke film. Vond m beter dan andere Nederlandse Jaren 60 klassiekers, zoals het Gangstermeisje eerlijk gezegd.

niethie

Dat beat programma klinkt inderdaad indrukwekkend.

Jammer dat het allemaal te ver weg is voor me, anders zou ik wel een paar klassiekertjes gaan zien.

Maar hopelijk releasen ze dadelijk een boel ervan op dvd.

Quido

Zal te zien zijn op het komende Nederlands Film Festival en als ik de geruchten mag geloven zal ie ook in een nieuwe dvd-box met werk van Wim Verstappen verschijnen, maar daar durf ik mijn hand nog niet voor in het vuur te stteken.

Quentin

Komt die dvd-box ook nog in de handel?

Quido

Ja, denk deze maand. Op de DVD van Liefdesbekentenissen staat ook een docu van 22 minuten over de beginjaren van Scorpio, met speciale aandacht voor Wim.

avatar van robertus65

robertus65

De film oogt als een reality docu, want de camera volgt de hoofdrolspeler een aantal dagen op de huid gezeten, maar de weinig boeiende gebeurtenissen maakte weinig indruk. Ik heb nog even gelachen toen er een emmer water naar buiten werd gegooid, maar verder oogde het erg amateuristisch.

avatar van PolythenePam

PolythenePam

Gisteren voor een tweede keer deze film gezien. De eerste keer dat ik 'm zag was in het filmmuseum, deze tweede keer zag ik de film op dvd. Behalve dat het bioscoopdoek de film nog toffer maakt, is het het aanschaffen van de dvd ook waard. Terecht dat Godard deze flm destijds erg kon waarderen.

niethie

Ein-de-lijk kunnen zien. Speciaal filmpje wel: er gaat een bepaalde bruisende energie vanuit. Trok dit dan ook opvallend beter dan het meeste overgewaardeerde (voornamelijk Franse) spul dat onder het kopje ''Nouvelle Vague'' geschaard wordt, er gebeurt geen hol maar het is allemaal heel levendig en valt vooral als tijdsbeeld absoluut niet te missen. Heerlijk vlot camerawerk en een geweldig karakteristieke kop van Lucieer. Ditvoorst deed het een jaar later misschien net wat beter met Paranoia, maar kan me voorstellen dat dit in die tijd een flinke verademing was tegenover de voor de rest maar brave/tuttige industrie. Jammer dat Pim en Wim (wat een heerlijk arrogante blaaskaakjes, vooral die eerste, waren dat zeg) later al hun talent zouden verspillen aan de platvoerse onzin die ze nog hun hele leven zouden blijven maken, ze hadden nog hele bijzondere dingen kunnen doen als ze op deze koers waren door blijven varen. (3*)

Edit: Hoop trouwens nog altijd dat ze die early Scorpio box na al die tijd nou eindelijk eens gaan realiseren, zit dat er nog in, iemand? Zie vooral nog enorm uit naar Obsessions. Waarom geen losse release zoals ook deze samen met Liefdesbekentenissen. Op de zijkant van mijn dvd staat ''deel 1?''