Tarragona - Ein Paradies in Flammen (2007)

Alternatieve titel: The Disaster - A Paradise in Flames

Duitsland
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Peter Keglevic
met Sophie von Kessel, Tim Bergmann en Herbert Knaup

Aan het einde van de zeventiger jaren raken de lotgevallen van verschillende Duitse vakantiegangers elkaar op een Spaanse camping. Daar willen ze de mooiste tijd van het jaar beleven. Daarbij niet vermoedend, dat zich al korte tijd later een complete ramp over hen voltrekken zal, die hun leven voor altijd zal veranderen. Niets zal meer zo zijn als voorheen.

Ik zag het net toevallig m'n 12000 ste stem.

Ik kan me deze ramp nog zeer goed herinneren, er wordt in de film niet over gesproken maar er waren ook Belgen bij betrokken.
Het verhaal van de ramp en de situatie kort erop, met de wantoestanden in de ziekenhuizen, waar amper medische voorzieningen zijn voor rampen van deze omvang worden goed in beeld gebracht.
Alleen duurt het eerste deel een beetje te lang, het deel waarin de nevenverhalen eerst worden verteld om naderhand de verschillende personages te kunnen linken aan hun lot en dat van hun familie of vrienden. Het had best een half uur korter gekund en dat half uur had men dan weer beter besteed aan de echte gebeurtenissen.
Men had op het einde van de film kunnen vertellen wat er van de bepaalde personen is geworden bijvoorbeeld.
Ik had het gevoel dat niet alles was verteld, en bleef dus met nog vele vragen zitten.
Maar voor een TV serie is de ramp zelf wel goed in beeld gebracht, de ontploffing van de tankwagen lijkt net echt.
De ziekenzorg, die niet bepaald uitstekend kan worden genoemd is later nog een veelbesproken onderwerp geweest in Spanje en de landen die mensen hadden op de camping, net omdat die zo erbarmelijk was, met betere voorzieningen had men wellicht nog vele levens kunnen redden.

Wel goed in beeld gebracht, jammer dat spanjaarden duits spreken en een beetje te langdradig, vooral deel twee!

avatar van nightbreed
Godver. De DVD gekocht, staat er niets op disc 2. Die disc is gewoon helemaal leeg. Daar zit je dan nadat je de eerste anderjalf uur hebt gekeken...pffff.

avatar van Phantasm
Indrukwekkend drama, goed geacteerd, je moet er niet aan denken als zoiets je overkomt.