Il Est Minuit, Docteur Schweitzer (1952)

Alternatieve titels: Dr. Schweitzer | Schweitzer: Jungle Doctor

Frankrijk

geregisseerd door André Haguet
met Pierre Fresnay, Raymond Rouleau en Jean Debucourt

Een dominee uit Elzas gaat op latere leeftijd medicijnen studeren en brengt met internationale orgelconcerten geld bijeen om een hospitaal op te starten in Lambarene, Frans Equatoriaal Afrika. Na een jaar breekt de Eerste Wereldoorlog uit en hij wordt vanwege zijn geboorte in de Elzas door het Franse bestuur geïnterneerd.

Nog geen stemmen voor een film met Jeanne Moreau ? Misschien komt het door haar blonde kleurspoeling, of het feit dat haar rol als Sophie Winter niet meteen trademark zou blijken te zijn in haar latere carrière.
Enfin, de held behoeft geen introductie, een van de weinige protestantse noorderlingen die ook wel eens iets goeds deed. Hij leefde trouwens nog toen de film die werd geinspireerd door het stuk van Cesbron uitkwam, ik weet niet wattie ervan vond.
Ik vond hem niet goed, en dat vooral dankzij de toch devote katholiek Fresnay, die hier duidelijk niet werd geinspireerd door de Heilige Geest, getuige het volstrekt absurde accent dat deze toch polyglot zich hier heeft aangemeten. Zijn voortdurende- kijk eens hoe goed ik ben- mimiek hielp ook niet echt.
Voor overgevoelige kijkertjes moet ik bovendien mededelen dat de film naar huidige maatstaven rassisties is. Ik ben op zich wel een liefhebber van wat gezonde politieke incorrectheid, maar dit was er een van een nogal naar soort. De zwartjes zaten duidelijk wel heel erg te springen om verlossing niet eens zozeer door de brave Elzasser die een eind maakt aan hun gruweljke toverpraktijken, maar nog eerder door het heilzame Franse koloniale regime, dat hier wordt vertegenwoordigd door officieren Debucourt en Rouleau, die achter Moreau aanzitten. Een Moreau die in feite strikt passief blijft en moet blijven in haar rol.
De held als musicus komt ook aan de orde, Fresnay speelde niet zelf maar liet het orgelspel over aan professional Dupré en de piano aan de mij ongekende Trouand. Belgische kijkers/luisteraars zullen zich verheugen over het feit dattie op het eind Cesar Franck speelt.
De film werd gedeeltelijk in Gabon geschoten maar grotendeels duidelijk in de studio, en de zgn. locals waren in feite professionele dansers van een balletgezelschap !