Quai du Point-du-Jour (1960)

Alternatieve titel: Port of Point-du-Jour

1 stem

Frankrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Jean Faurez
met Dany Carrel, Raymond Bussières en Annette Poivre

Emile Dupont, metaalbewerker in een fabriek van Renault, is een vrijgezel van bijna vijftig en leidt een rustig leven. Op een nacht wordt hij gewekt door het geratel van machinegeweren. Een bende misdadigers plundert de herberg op de hoek van de straat. Emile opent zijn deur. Een jong, radeloos meisje vlucht zijn appartement binnen en verbergt zich in één van zijn kamers. De politie arriveert voor een huiszoeking. Om de onbekende te redden beveelt Emile haar in zijn bed te slapen en zegt haar dat hij wel de nacht zal doorbrengen op de fauteuil. Hij stuurt de politie weg. 's Morgens wordt hij door het meisje gewekt. Ze openbaart haar verleden; de breuk met haar ouders, de geboorte van een onwettig kind en het drama om in de klauwen van een bende bandieten gevangen te zijn. Emile heeft medelijden met haar, ziet dat ze duidelijk niet in het gangstermilieu thuishoort en besluit haar te helpen.