Recluta con Niño (1956)

Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Pedro Luis Ramírez
met José Luis Ozores, Manolo Morán en Encarna Fuentes

In Roncalejo, een klein stadje, wordt een grote plechtigheid gevierd: het afscheid van de jonge soldaten die hun militaire verplichting moeten vervullen. Miguel, één van de jongemannen, probeert om de burgemeester tevergeefs te overtuigen dat hij verantwoordelijk is voor zijn jongere broer, dat ze beiden wezen zijn en dat hij daarom in Roncalejo moet blijven om voor hem te zorgen. Wanneer hij uiteindelijk op de trein zit stelt hij vast dat zijn broer Pipo ook met hem is meegereisd.

avatar van arno74
Hele aardige komedie over een man die in dienst moet en wiens kleine broertje hem achterna reist. Een sympathieke film die de tand des tijds best goed doorstaan heeft en nog steeds vrij fris aanvoelt. Het verhaal, of beter gezegd de verhalen, zijn eenvoudig en vrij rechtlijnig.

Enerzijds gaat het dus over het jongetje en de dienstplichtige soldaat, en anderzijds over de relatie tussen die soldaat en een blind meisje (dochter van zijn leidinggevende) die voor zijn broertje gaat zorgen en op wij hij verliefd wordt. Gefilmd ten tijde van Franco is deze film met glans door de censuur gekomen aangezien de hoofdpersonages vriendelijke militairen zijn. Van politiek houdt de film zich verder geheel afzijdig. Een hele ruime 3* voor het vrolijke verhaal.

De film werd een succes in de bioscopen en kreeg een (mindere) remake: Cateto a Babor (1970).