Superstorm (2007)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Drama
150 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Julian Simpson
met Nicola Stephenson, Tom Sizemore en Chris Potter

Een groep wetenschappers doet onderzoek naar het weer en probeert invloed uit te oefenen op dit fenomeen. Met behulp van hun computer ontwikkelen ze een storm boven de oceaan. De proef lijkt succesvol totdat iemand van het team onder druk de storm verplaatst van de oceaan naar metropool New York met alle consequenties van dien.

avatar van nightbreed
Een miniserie van de BBC, dat kan dus al niet slecht zijn.
Ik ga kijken

Was vanavond op TV (RTL5), maar halverwege afgebroken ("wordt vervolgd"... helaas niet duidelijk wanneer...). O.b.v. de eerste helft geef ik 3*. Geen topfilm, maar niet ongeloofwaardig en redelijk geacteerd en voldoende spannend om te blijven kijken. Definitief oordeel volgt als ik de tweede helft heb gezien... hoop volgende week ?

Dit was al het tweede deel. Volgens mij volgt het volgende deel volgende week, het eerste deel was ook op donderdag. Op dit moment zit ik op 3,5*.

avatar van balosa
ik vond deze mini serie niet veel soeps eigenlijk, te saai, teveel gepraat en te weinig gebeurtenissen, ik kan er niet meer voor geven dan 2*

Gewoon een goede mini serie.

avatar van behangdelul
Vond hier echt helemaal niets aan...te fake en to made... 2*

avatar van EspenSGX
Vond er niet veel aan en ik vond ook dat ze een beetje mee gingen "surfen" met de vloedgolf van The Day After Tomorrow.

avatar van A.L.I.E.N
Heb hem nog niet gezien.Moet hem eens huren maar ik vindt het toch raar dat een miniserie die uit 3 delen bestaad in totaal maar 2 uur duurt.Een beetje gek.

Goed gemaakte rampenfilm, die evenwel zoals op de hoes wordt vermeld, geen 120, maar ruim 150 minuten duurt.
En dat is maar goed ook, want de tijd om het ganse verhaal te vertellen is wel nodig, gezien de wetenschappelijke achtergronden die gebruikt worden om alles in de juiste context te zetten.
Misschien is deze film nu nog wel SF, maar het is niet onwaarschijnlijk dat door de opwarming van de aarde zulke superstormen echt grote steden als New York gaan bedreigen (bekijk de docu maar die op DVD 2 staat).
Of men die stormen zal kunnen beïnvloeden zoals in de film is maar zeer de vraag en misschien is dat nog wel de Science-Fiction in de film.
Ik vond deze film zeer spannend maar vooral zeer leerrijk.
De actreeprestaties zijn goed, maar niet uitzonderlijk, maar dat is eigenlijk niet zoveel van belang in een film als dit, de hoofdrol is hier immers weggelegd voor de orkaan.
De special effects die de stormen in beeld brengen, zoals de vloedgolf in New York zijn van prima kwaliteit. Ook worden de beelden afgewisseld met reële beelden van vroegere rampen, zoals de orkaan Katrina.
De film deed me een beetje denken aan de rampenfilms uit de jaren '70 en '80, alleen waren die puur op sensatie gebaseerd, terwijl deze film wel heel overtuigend overkomt en zulke rampen blijkbaar niet veraf meer zijn.

avatar van 606
deze lijkt me interresant

Redelijke miniserie.
Geen topper.
Maar het komt realistisch over.
Met name door de beelden van New Orleans.

avatar van Keane1983
Goeie mini-serie, erg realistisch. Dit komt voornamelijk door de echte beelden die ze gebruiken van echte orkanen.
Het verhaal is goed te volgen. Alles wordt goed uitgelegd.
De effecten zijn leuk gemaakt, geen hoogvlieger maar vallen toch echt niet tegen.
Waar vooral heel erg leuk is, is de minidocu die aan de dvd is toe gevoegd.
Van mij krijgt de film een 4.5

zeer matig en oppervlakkige mini-serie, een enorme tegenvaller, en dat terwijl ik een enorme fan van dit genre ben.

Er zitten wel een paar interessante items in de films, maar er word veel te veel gepraat en er zit helemaal geen actie in.

het ergste van alles nog vind ik het feit dat de serie "superstorm" heet, maar dat er in de 150 minutende durende serie maar lieft 3 seconden een tornado in beeld word gebracht...

daarnaast worden er allemaal oude beelden getoont, en daardoor lijkt het soms meer op een docu dan op een leuke serie

voor diegene die dus een spannende actieserie verwachten kunnen deze beter over slaan...

avatar van 606
erg interessante film (docu) met veel informatie.
en de echte beelden waren indrukwekkend.

4 sterren

avatar van AmazingPP
Geen onaardige mini-serie, waarin redelijk geacteerd wordt, zodat het nog allemaal te pruimen is. De computereffecten zijn soms schrikbarend nep, maar dat zal wel aan het budget gelegen hebben. De werkelijke beelden die door deze serie zijn gemonteerd zijn toch wel heel indrukwekkend. Never fuck with Mother Nature, dat is mijn tip. Die minidocu die op DVD 2 staat vind ik dan persoonlijk weer iets te veel opruinend en te vaag. 3,5 *

deze mini-serie is zeker geslaagd bij mij! er wordt weliswaar veel in gepraat maar de vliegscenes waren mooi gemaakt, ook de terugblikken op Katrina waren mooi. acteerprestaties waren mooi, niet super, maar toch goed. De orkaan zelf was zeker goed gemaakt. en al is het science-fiction, het zou echt kunnen gebeuren!

boeiende, interessante mini-serie!

Men wil wat overbrengen, maar weet eigenlijk niet hoe: 1.50 (1.70)
Zwakke rampenfilm welke grossiert in interessante theorieën, maar er niet of nauwelijks in slaagt hier een boeiend verhaal omheen te schrijven. Men komt niet verder dan een totaal inspiratieloos politiek spel en broze liefdesperikelen, waarvan het leek alsof regisseur Simpson dit eigenlijk helemaal niet in de film wilde stoppen, maar geen andere reden zag om de boel aan elkaar te breien. Verder is ook de invulling van de personages allerminst geslaagd; er is geen chemie, de personages zijn leeg en wekken enkel misplaatste irritatie op. De regie is verder zeer oppervlakkig, karakteriseren de amateuristische montage en gekunstelde actiebeelden, waarbij ook nog eens om de hete brij wordt heengedraaid, de goedkope cinematografie en kunnen ook de special effects nimmer overtuigen. Een van de zwakkere producties van de BBC.

avatar van eavymetal
Weertenaar schreef:
Men wil wat overbrengen, maar weet eigenlijk niet hoe: 1.50 (1.70)

Ik vond de miniserie zo slecht nog niet, en dat komt door het feit dat ik het verhaal wel boeiend vond. Dat politieke spel had men wat mij betreft ook wel weg mogen laten, maar ik vind de invulling van de personages zeker wel geslaagd waardoor ze bij mij dan ook geen irritatie op hebben gewekt.

De regie vind ik niet oppervlakkig, en ook de montage heb ik heel eerlijk gezegd wel eens slechter gezien, en ook de specialeffects kunnen volgens mij zeker wel door de beugel waardoor ik deze miniserie zeker geen zwakke productie van de BBC vind.

avatar van Wauze
Met moeite nu 2 afleveringen gekeken. Begrijp niets van de positieve waarderingen, waarschijnlijk niet veel filmkijkervaring denk ik dan.
De film gaat vooral over een groep wetenschappers die verschillende visies hebben op het beïnvloeden van tornado's zodat deze geen rampen veroorzaken.
Die verschillende visies worden verpersoonlijkt door wel erg getypecaste typetjes die bij mij nogal wat ergernis opriepen.
Het komt niet geloofwaardig over. I.p.v. geweldige special effects worden uit de oude doos documentairefragmenten vertoond.
Wat mij betreft tenenkrommend.
De titel en hoes beloven ons meer dan dat we te zien krijgen. Absoluut geen aanrader.

Tarkus schreef:
Ik vond deze film zeer spannend maar vooral zeer leerrijk.

Opnieuw bekeken, en toch wat minder indruk gemaakt dan de eerste keer.
Het blijft niettemin wel een goede rampenfilm.

avatar van LhKsoft
Té langdradig (o.m. omdat er zoveel gepraat wordt) .. de zeer lange film is onderverdeeld in 3 afleveringen op de 2 dvd's, de bijgeleverde documentaire was zelfs nog interessanter. Zonde van de aankoop..

avatar van Phantasm
Ik had een versie van nog geen 2 uren wat ik eigenlijk niet eens erg vond, want het werd eigenlijk niet echt spectaculair.