Frustration (1971)

Alternatieve titels: Les Dérèglements d'une Jeune Provinciale | The Chambermaid's Dream | The Trip to Perversion

1 stem

Frankrijk
Horror / Erotiek

geregisseerd door José Bénazéraf
met Janine Reynaud, Michel Lemoine en Elizabeth Teissier

Adélaïde woont samen met haar zuster Agnes en diens echtgenoot Michel. Terwijl Michel en Agnes goed overeenkomen in hun huwelijk en gelukkig zijn, is Adélaïde gefrustreerd. Ze wordt gekweld door bizarre fantasieën uit haar jeugd. Ze kijkt met weemoed terug naar de dagen dat zij en haar zuster dichter bij elkaar stonden en er geen buitenstaander was tussen hun verhouding. In een poging om haar zuster terug te winnen verzint Adélaide dat Michel een maîtresse heeft, maar zonder succes. Uiteindelijk kan ze de situatie waarin ze zich bevindt niet langer meer verdragen en wordt ze agressief en gewelddadig zodat ze de controle over zichzelf volledig verliest.

Tamelijk weirde en obscure sexploitation en bovendien een blatante rip off van Repulsion,zoals ook wel blijkt uit het romannetje hierboven.Benazeraf doet geen enkele moeite om te verhullen dat hij kopieert,en de rolverdeling tussen de zusters is practisch identiek aan die in Repulsion,de ontwikkeling van de schizoide heldin uiteindelijk ook.
De regisseur dacht blijkbaar dat deze remake gerechtvaardigd werd doordat hij itt Polanski vrijer met sleaze kon smijten,dit doet hij dan ook.Niet dat je er rode oortjes van zult krijgen:2 softcore sequenties en 2 tortureporn episodes,die wat teveel blijven hangen in het suggestieve.
Aan humor ontbreekt het ook niet:zo worden er nu en dan doodleuk discussies over politiek gevoerd,terwijl ook nog een priester wordt opgevoerd die de onstaansgeschiedenis van tortureporn keurig uitlegt.
Opvallend is het vervreemdende gebruik van geluid,meer nog dan in repulsion.De realistische stijl waarin de SM fantasieen van de heldin zijn gefilmd,doet eerder aan Buñuel denken en de invloed van BDJ is duidelijk zichtbaar(de echtgenoot is trouwens arts)
Dit was de eerste Benazeraf die ik zag,maar gelet op het feit dat hij films met namen als Joe Caligula of bordel SS heeft geregisseerd,waarschijnlijk niet de laatste.
Hoewel wat afgezaagd,toch een aangename tijdsbesteding voor liefhebbers van seventies sexploitation.

Mijn god, wat een verschrikkelijke film. Soms moet je boeten voor alle prachtige films die je ziet. Nou, dat was met dit gedrocht wel een penitentie. Had zelfs nog gedacht dat de film enigszins erotisch zou zijn. Inderdaad, veel blote lijven, maar alles speelt zich af in de fantasie van de drie betrokkenen. Het enige erotische van deze film is de poster.

Ik wist dat er ook in de jaren zeventig slechte films zijn gemaakt, maar dat het zo erg kon zijn, dat weet ik nu ook. Een halve ster heb ik nog nooit gegeven voor een film, maar dat is eigenlijk nog te veel. Die Janine Reynaud had wat aan die hangende mondhoeken moeten doen en de regisseur hadden ze moeten verbieden ooit nog een film te maken.