Journey through the Past (1974)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Neil Young
met Neil Young, David Crosby en Graham Nash

Journey Through the Past is een 'roadmovie' van Neil Young. Het laat ruwweg zijn carrière zien tot en met de opnames van zijn meest succesvolle album, Harvest. Naast TV beelden van Buffalo Springfield, live optredens met Crosby, Stills, Nash & Young en opnames van Harvest zien we beelden van Neil Young's privé-leven.

Don Dijk
Als documentaire is het weinig bijzonder, maar voor de Neil Young-fans staat er toch leuk materiaal op!

avatar van harm1985
Dit is een beetje hetzelfde verhaal als Human Highway, muzikaal interessant (al is hier veel meer te genieten) maar voor de rest maar een aparte bedoening die voor niet-Neil Young fans niet om aan te zien is, tenzij je een paar jointjes op hebt.

Naast wat TV optredens van Buffalo Springfield (allen playback) die eigenlijk niet zo interessant zijn zijn er optredens van CSNY te zien (Find the Cost of Freedom, Ohio en Southern Man) die her en der onderbroken worden door 'sfeerimpressies'. Verder wat beelden van de opnames van Harvest, denk echter niet aan Heart of Gold (of zoals in de omschrijving staat Obly Love) maar aan Alabama, Words en Are You Ready for the Country?

Naar het einde toe wordt er vooral gebruik gemaakt van muziek van anderen en neemt het geheel en wat dopy wending, denk aan een junk die een kruisvormige injectiespuit uit een bijbel haalt en een zwartgemutste paardrijders die onder de soundtrack van King of Kings het strand bestormen.

Het laatste hoogtepuntje komt in de vorm van Soldier, dat Neil op piano speelt in de nabijheid van een zaagmeelverbrander. Al met al toch een film die ik, vooral voor de muziek, regelmatig opzet.