Le Monocle Rit Jaune (1964)

Alternatieve titels: L'Ispettore Spara a Vista | The Monocle | The Monocle's Sour Laugh

Frankrijk / Italië
Komedie / Thriller

geregisseerd door Georges Lautner
met Paul Meurisse, Marcel Dalio en Olivier Despax

Atoomgeleerden over de hele wereld worden vermoord. De Franse geheim-agent Monocle ontdekt dat het hoofd van het complot in Hong Kong zit, en krijgt mede- en tegenwerking van collega's van andere nationaliteiten.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor Lino Ventura en Barbara Steele ?
Enfin, derde en laatste deel uit de monocle saga van Lautner en Meurisse als de held, ditmaal spelend in nog Brits HK en Portugees Macao en daar ook grotendeels opgenomen. Zoals gekend is de serie een spionnenspoof met le monocle als een soort kruising tussen mr. Hulot en James Bond, waarbij de licht autistische trekjes van de eerste worden gecompenseerd door de schietvaardigheid en onweerstanbare charme van deze onwaarschijnlijke vrouwenmagneet, die gaarne en te onpas grote dichters en wijsgeren citeert.
Het verhaal is de gebruikelijke onzin over geheime genootschappen die de bechaving en wereldvrede bedreigen, wat u waarschijnlijk het meest interesseert is wat Barbara en Lino hier doen. Welnu: de laatste heeft een cameo die eruit bestaat dat hij een deur forceert, woest om zich heen kijkt, geen woord zegt en vervolgens door de deur weer wegloopt. Da's al.
De queen of gothic speelt hier een Bond girl -achtige rol/ absurde love interest en is uiteraard zelf een spionne, niet duidelijk voor wie en van welke nationaliteit, maar ze is gedubd in een soort knauwfrans . Al met al is ze - schat ik- in totaal niet meer dan 10 minuten in beeld, wel in zeer fraaie sixties couture.
Zoals gezegd geschoten op locatie en daarmee geloof ik 1 van de eerste Europese films die een exotisch verhaal niet in een studio laten spelen, de fotografie is zonder meer fraai te noemen.
Als geheel is het allemaal uiterst oubollig en nu eerder geschikt voor nostalgici...naar een tijd die ze niet eens hebben meegemaakt.
Fraai is ook de jazzy score van Magne die de vroege sixties briljant evoceert.
En die rassistiese poster kan eeeeeecht niet meer hoor, schande !