La Mujer del Puerto (1934)

Alternatieve titel: The Woman of the Port

Mexico

geregisseerd door Arcady Boytler en Raphael J. Sevilla
met Andrea Palma, Domingo Soler en Joaquín Busquets

Rosario wordt een prostituee nadat ze haar vader verliest en ontdekt dat haar verloofde een relatie had met een andere vrouw. In Veracruz leeft Rosario boven een ordinair cabaret en verkoopt ze haar lichaam aan de matrozen die in de haven aanleggen. Op een nacht redt een zekere Alberto haar uit de armen van een dronkaard die zich aan haar wil vergrijpen. Ze nodigt hem uit op haar kamer en ze bedrijven de liefde. Wanneer ze nadien met elkaar praten ontdekken ze dat ze broer en zuster zijn.

Goh, ben ik even nieuwsgierig hoe dit afloopt...oh, het staat er al. Bijna, want na de ontdekking pleegt de heldin nog even zelfmoord.
Enfin, bekende klassieker van Eisenstein leerling Boytler. en dat de film door Eisenstein geinspireerd is ziet een kind. Bovendien nog aardig wat invloeden van Frans impressionisme en Duits expressionisme, de brave Boytler deed echt wel zijn best om zijn publiek op te voeden.
De inhoud is zoals we uit de synopsis kunnen opmaken pure telenovela met als pièce de resistance de herkenningsscène waarbij ik toch in de lach schoot, zoal vermoedelijk de meeste kijkers anno nu.
We zien de invloeden van Eisenstein behalve in de close ups ed zeer duidelijk terug in de carnaval meets begrafenissequentie, die duidelijk verwant is aan de "antropologische" schilderingen van Mexicaanse volkscultuur in QVM.
Opmerkelijk is dat deze film bijna een tweedeling heeft in een aan de stomme film verwante eerste deel, om dan na een half uur over te gaan in iets Sternberg achtigs met jolige sfeerbeelden van matrozen en decadent gedoe in rokerige bordelen aan de havenkant.
Laten we ook niet vergeten dat deze film uit 34 stamt en het hoerenvraagstuk expliciet aansnijdt , maar naar het schijnt waren dit soort films in Mexico toen zeer populair. Schijnt trouwens allemaal gebaseerd te zijn op een verhaal van de Maupassant.
Palma- hier wat lijkend op Lucia Bose- viel me eeder in aventurera al op als een goede actrice , maar die belacheijke herkenningsscène kon ze ook niet redden. Bovendien iets te oud voor de rol.