Le Hasard et la Violence (1974)

Alternatieve titels: Chance and Violence | Amore e Violenza

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Philippe Labro
met Yves Montand, Katharine Ross en Catherine Allégret

Een criminoloog wil aan de Côte d'Azur een essay over geweld schrijven en wordt verliefd op een vrouwelijke arts. Onvoorziene en onverklaarbare gewelderupties in de buitenwereld beïnvloeden direct en indirect de verloop van hun liefde op fatale wijze.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze oddball existentialistische anti-sriller met Yves Montand ?
Gekende klassieker waarvan de titel lijkt te verwijzen naar LHELV van Monod en waarvan de thematiek wellicht beinvloed is door SEP, ware het niet dat deze pas een jaar later werd gepubliceerd. Want Montand is niet alleen een criminoloog die het penitentiair systeem in de vraag stelt, hij is ook een ex-con, volkomen onschuldig uiteraard.
Het speelt allemaal in een troosteloos Nice in de winter en ik dacht eerst met een non-narratieve film te maken te hebben, Labro bezondigt zich echter aan een overdreven voorliefde voor kruiskutten. Zo ontvouwt zich een wat warrige anti-sriller meets anti-love story culminerend in een zinloos, absurd slot. Ja Labro, je hebt Camus ook gelezen, dat snappen we.
Montand is weer ok, Ross is tres Milf, Allegret-Montand jr. is vrij overbodig en de glansrol is weggelegd voor een kung-fu kabouter die Montand tweemaal uitdaagt tot een duel, werkelijk briljante en waarlijk absurde scenes die een bredere cultstatus zouden moeten genieten.

avatar van brucecampbell
Is er ergens een versie in de omloop met Nederlandse of Engelse ondertitels?