La Table aux Crevés (1952)

Alternatieve titels: The Hunting Ground | Village Feud

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Henri Verneuil
met Fernandel, Marie Mauban en Andrex

Wanneer Urbain terugkeert naar zijn boerderij, vindt hij zijn vrouw dood. Ze pleegde zelfmoord. Haar ouders laten denken echter dat Urbain haar vermoord heeft omdat hij totaal niet om hun dochter gaf. Urbain is namelijk verliefd op de knappe Jeanne. Wanneer hij met haar wil trouwen stuit hij op het veto van haar familie.

Omdat ik dacht dat dit een komedie zou zijn, had ik een beetje moeite om in het verhaal te komen. Maar ondanks dat is de film geslaagd als een typisch Frans dorpsdrama. Het boerenleven uit die tijd wordt prachtig in beeld gebracht, vooral ook het gedrag van de dorpelingen en de rol die de kerk speelt in het dorp.

La Table aux Crèves deed me, door de wat donkere (dorps)sfeer, o.a. denken aan Jean de Florette, maar ook aan films van Rademakers, zoals bijv. aan Dorp aan de Rivier.

avatar van Mac Hammer Fan
Urbain komt thuis en stelt vast dat zijn vrouw zich opgehangen heeft. Zijn schoonfamilie geeft hem de schuld, omdat hij haar heeft verwaarloosd. Hij houdt van de mooie Jeanne, maar dat valt niet in goede aarde bij haar familie, temeer omdat Urbain ervan verdacht wordt haar verloofde te hebben verlinkt bij een tabakszwendel. Ze zijn woedend en willen Urbain zelfs vermoorden. "La table aux Crevés" bevat wel wat zwarte humor maar is inderdaad in hoofdzaak een plattelands(melo)drama, die ook wat actie bevat. Het werd een overtuigende aanklacht tegen de zinloosheid van fanatieke haat gebaseerd op dorpsroddels en vooroordelen. Naar de roman van Marcel Aymé. Een bezienswaardige film, zeker voor de fans van Fernandel.

avatar van Metalfist
Fernandel en Romeo & Juliet

Ik ben de laatste tijd precies wat in mijn Fernandel periode. Vreemd eigenlijk, want het is een acteur die me niet zo goed ligt maar ik begin ondertussen toch best al wel wat titels van hem gezien te hebben. Voor een deel natuurlijk omdat hij met een aantal mensen heeft samengewerkt die ik wel hoog heb zitten (zoals Louis de Funès of Henri Verneuil) en ik moet eerlijk bekennen: het begint te keren. Ik had absoluut geen idee wat te verwachten bij deze La Table aux Crevés dus maar eens op goed geluk opgezet.

Want ik heb ondertussen ook al geleerd dat je best de korte omschrijving op de DVDs van Limelight Pictures niet leest aangezien die praktisch altijd het verhaal vertellen tot pakweg de laatste minuut. Nu ben ik sowieso niet iemand die zich laat verleiden door zich op voorhand goed in te lezen over een film, maar daardoor ben ik wel wat met de verkeerde verwachtingen aan deze Fernandel film begonnen. Wie namelijk een volbloed komedie verwacht zoals de man met de brede glimlach er veel heeft gemaakt, komt nogal bedrogen uit. Onder regie van Verneuil wordt La Table aux Crevés een soort van Romeo & Juliet verhaal waarbij een klein dorpje is onderverdeeld in 2 streken (Fernandel uit de ene streek, zijn geliefde uit de andere) en natuurlijk zijn er een aantal mensen die niet akkoord zijn met hun liefde. Klinkt goed en dat is het ook, maar het blijft vreemd om Fernandel in een wat meer serieuze rol te zien en zeker in het begin bij de zelfmoord van zijn vrouw weet je niet goed of dit nu eigenlijk wel of niet komisch bedoeld is.

Want ik geef toe, Fernandel is wel een figuur waar je mee moet lachen. Die weidse gebaren, die glimlach, dat kwaad worden, ... Zijn invulling van de rol van Coindet is an sich niet veel verschillend dan van een andere rol, maar het is dus niet (helemaal) bedoeld om mee te lachen. Wel tof om te zien dat hij dit op zich wel aankan. De climax in het veld is de moeite waard, hetzij wel wat voorspelbaar met Capucet die dan wordt neergeschoten, maar Fernandel staat stevig op zijn benen in dit melodramatisch verhaal. Hij wordt gelukkig ook wel ondersteunt door een degelijke cast met Maria Mauban op kop. Ik blijf het grappig vinden hoe Fernandel er in zijn films er altijd in slaagde om zich te laten omringen met schoon vrouwvolk, maar in het geval van Mauban kan ze ook nog eens acteren. Ik heb al erger gezien. Verder is Andrex nog degelijk als Frédéric en zie je hier vooral de hand van Verneuil in.

Want die ging natuurlijk later pas echt furore maken met onder andere Le Clan des Siciliens. Dat niveau bereikt hij hier nog niet, maar het is wel één van de betere films in zijn oeuvre. Fernandel oogt in het begin niet op zijn plaats, maar weet zich uiteindelijk goed in te werken in zijn rol. La Table aux Crevés (wat een geweldige titel trouwens) blijft voor de rest echter wat voorspelbaar doch interessant om eens gezien te hebben.