Sweet Hostage (1975)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Lee Philips
met Martin Sheen, Linda Blair en Jeanne Cooper

Een ontsnapte psychiatrische patiënt ontvoert een tiener die niet lezen of schrijven kan. Hij neemt haar mee naar een hutje in de bergen, waar ze langzaam vrienden worden en later zelfs minnaars.

Meneer Bungel
Kort na het veel ruigere en donkerdere Badlands verscheen Sheen weer met een jonge Blair als een jong (al is hier een groter leeftijdsverschil aanwezig) en obstinaat koppeltje 'on the run', al zit het wel net even anders; Blair wordt gekidnapt door een goedwillende (al wordt er regelmatig onterecht met de andere optie gespeeld) ontsnapte psych. pat.. Omdat ze op een jongen leek(?) - Sheen wordt daarop door haar nog 'beschuldigd' van homoseksualiteit. Wordt verder niets mee gedaan, en er lijkt dan toch wat moois te bloeien tussen de twee tussen alle boobytraps...

Veel muziek was me echter meestal veel te zoetsappig en obvious, en Sheen, die als een ridderlijke Kublai Khan zijn erudiete verhaaltjes afstak in pirate shirt, kwam regelmatig irritant over - maar gelukkig niet constant. Er zat in elk geval genoeg sympathie in de karakters en het verhaaltje dat het aardig genoeg wegkeek voor een keertje.

avatar van clubsport
Best vermakelijk en bij vlagen ook zeker ontroerend verhaal over een mental patient (sheen ) die ontsnapt uit de inrichting en vervolgens een meisje kidnapt om haar in de wildernis gevangen te houden in een boshut .
Het onwaarschijnlijke gebeurt en gaanderweg bloeit er iets moois op tussen de 2 maar dan krijgt de politie argwaan en komt hen op het spoor met dramatische gevolgen .
Leuke rol van sheen en ook Linda blair doet het prima als gekidnapt meisje dat gevoelens krijgt voor haar ontvoerder .
Jammer dat we niet wat meer te weten komen over Sheen's karakter's verleden , dat had wat meer diepgang in zijn karakter kunnen geven en had het verhaal zeker ten goede gekomen .

Jammer dat dit soort films anno nu ( in het metoo tijdperk) waarschijnlijk niet meer gemaakt zouden kunnen worden .