Franz + Polina (2006)

Rusland
Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Mikhail Segal
met Adrian Topol, Svetlana Ivanova en Andrei Merzlikin

Wit-Rusland, 1943. Een eenheid van de Waffen-SS bezet een dorpje tot nadere orders in een periode van betrekkelijke rust. Soldaat Franz raakt verliefd op de jonge Polina, en de liefde is wederzijds. Het sprookje verandert in een nachtmerrie wanneer de Duitse eenheid de opdracht krijgt het gehele dorp te liquideren.

Hier kijk ik naar uit.

avatar van Mug
Mug
Geschreven door Ales Adamovich, de persoon die tevens verantwoordelijk is voor het script van MM-klassieker Idi i Smotri.

avatar van Jan met de pet
Goede film, triest zoals het altijd is in oorlogstijd, gewone mensen worden vaak aan hun lot over gelaten en behandeld als beesten: 4,0

Tegenvallend oorlogsdrama met een hoog Romeo-en-Julia gehalte. Op zich is er weinig mis met het verhaal, zij het dat er regelmatig gaten in vallen. De sprongen voorwaarts doen de continuïteit van het verhaal geen goed. Het camerawerk en het acteerwerk van in het bijzonder Tamara Mironova (de oude moeder van het meisje), alsmede van de beide protagonisten, zijn verreweg het best deel van de film.