Hyn Huet Ching Nin (2002)

Alternatieve titel: New Blood

Hongkong
Horror

geregisseerd door Pou-Soi Cheang
met Bernard Chow, Chi Kui Chow en Niki Chow

Een koppel pleegt samen zelfmoord. Ze worden echter tijdig ontdekt en meteen naar het ziekenhuis gevoerd. Ze krijgen bloed toegediend maar enkel de man overleeft de zelfmoordpoging. De donoren zijn gelukkig omdat ze ten minste hem hebben kunnen redden, maar al snel krijgen ze vreemde visioenen.

avatar van Linn
Mooie spannende film met een goede duistere sfeer.

Het draait hier niet echt om het enge en de horror maar meer om de sfeer die is neergezet. Toch zitten er wel een aantal creepy beelden in. Naar het einde toe vond ik het wel een beetje rommelig worden en wat moeilijker te begrijpen. Verder een erg aardige (vooral) Mooie film 4*

Net zoals Zhixi weer een schoolvoorbeeld van Chinese horror.

Uitermate gestileerd, waardoor het geheel wat afstandelijker wordt. Net zoals bij films van Kar Wai is het vooral genieten van esthetiek en de sfeer die daarmee gekoppeld is.

En wat voor een esthetiek! Visueel echt prachtig. Veel contrastrijke beelden, erg duister met veel kille blauwe tinten. Apart de buitenopnames, vaak in vol daglicht, mooie blauwe lucht op zonnige dagen en dan toch erg duister en onheilspellend.

Zag eerder Dog Bite Dog van Cheang en ook hier weer, prachtig geëdite scenes (die flits! heeft James Wan deze film gezien ?) maar vooral prachtig gebruik van muziek. Vaak erg aanwezig maar al vroeg wordt een nummer van Requiem For A Dream prachtig herwerkt en nieuwe betekenis gegeven.

Daarbij komt nog een redelijk interessant uitgangspunt. Niet dat de film hierop uitgewerkt wordt, maar de "redders" die de wraak van een geest over zich heenkrijgen omdat ze haar wederhelft gered hebben zegt qua ethiek wel een beetje over zelfmoord en de eigen wil van het individu.

Heb echt genoten van deze film. Niet echt horror in de bibber/gore betekenis van het woord, maar sfeer in het ultieme. Audiovisueel wondertje.

avatar van Twilight
Waar vind je dit soort films toch? En dan bedoel ik hoe je er aan gekomen bent en waar je er voor het eerst over las.

Nu ben ik er ook wel benieuwd naar. Ik hou ook meer van sfeervolle horror dan "bibber/gore" horror.

Een redelijk open "internet gebeuren" met enkele handige filters zoals "taal -> Chinees"

Daar loop ik dagelijks even door en check even op IMDb of Moviemeter of het wat kan zijn. Google is ook steeds handig.

Doorgaans is het erg handig om Twitch te volgen, die geven een erg goed overzicht van nieuwe, interessante films.

Herziening.

Niet zo verrassend dat de film ondertussen iets minder impact heeft, maar het blijft toch ook goede, krachtige horror film. Vooral audiovisueel wordt er een sterke sfeer gecreëerd. Koele, duistere beelden, véél blauw en een zeer aparte soundtrack. Het RfaD nummer blijft het meest opvallende aan deze film allicht, maar ondanks dat het een redelijk duidelijke rip-off is, blijf is de herwerking knap vinden.

Acteerwerk is iets minder, maar niet storend. Concept blijft ook wel interessant (de ongewilde redding van de zelfmoord die zorgt voor de hauntings) maar de feitelijke uitwerking blijft aan de beperkte kant. Had allicht nét iets meer mee gedaan kunnen worden.

Niet echt typerend voor de HK horror film deze New Blood, maar net daarom wel een goeie inloper denk ik. Misschien wat moeilijk aan te komen, maar het is toch een aanrader voor de liefhebber van Aziatische horror.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van John Milton
Onderhond schreef:

Ik heb hem gelukkig (inmiddels) vrij makkelijk kunnen vinden, ben benieuwd. Als ik je zo lees, lust ik dit wel.