La Reine Soleil (2007)

Frankrijk / België / Hongarije
Animatie

geregisseerd door Philippe Leclerc
met de stemmen van Coralie Vanderlinden, David Scarpuzza en Arnaud Léonard

Niets bestemde de jonge Akhesa om over Egypte te regeren. In de 14de eeuw voor Christus heerst chaos en tweedracht over het land. De farao Akhenaton verlaat Thebes om de nieuwe Zonnestad te bouwen, terwijl ook Nefertite zich teruggetrokken heeft uit het publieke leven. Hun 14-jarige dochter Akhesa voelt zich aan haar lot overgelaten en ontvlucht regelmatig het paleis om samen met haar kattin Bastat door de straten te kuieren. Na een zware ruzie met haar vader besluit de eenzame Akhesa op zoek te gaan naar haar moeder. Onverwachts krijgt zij daarbij het gezelschap van de avontuurlijke Thoet. Samen ondernemen de twee adolescenten de gevaarlijke zoektocht door de woestijn, waarbij ze op de hielen worden gezeten door de vijanden van de farao. Het noodlot zal hen tenslotte dichter bij elkaar brengen.