La Risaia (1956)

Alternatieve titel: Rice Girl

Italië

geregisseerd door Raffaello Matarazzo
met Elsa Martinelli, Folco Lulli en Michel Auclair

Pietro, de eigenaar van een boerderij waar rijst wordt verbouwd, heeft zich met vaderlijke zorg ontfermd over Elena, een arm meisje dat op zijn land werkt. Wat hij echter niet weet, is dat hij in werkelijkheid ook haar vader is, voortgekomen uit een vroegere relatie. Mario, het neefje van Pietro, voelt wel wat voor Elena, maar hij is te laat, want Gianni kaapt haar voor zijn neus weg.

avatar van beavis
een update van Riso Amaro (1949) ?

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een film in gevacolor en techniscope van Matarazzo wiens melodrama's wel worden vergeleken met die van auteurs als Sirk en die Elsa Martinelli in haar debuut met slechts ervaring als modelletje moest lanceren richting sterrenstatus als de nieuwe Silvana Mangano wat niet geheel lukte en waarin ze een simpele rijstoogster in Lombardije speelt die al snel betrokken raakt bij de nodige catfights en jaloerse ruzies maar bovenal wordt lastiggevallen door de overdreven attenties van Folco Lulli van wie we begrijpen dat hij zich niet alleen om voordehandliggende redenen voor Elsa interesseert maar dieperliggende redenen daarvoor heeft van het soort dat in melodrama's gebruikelijk is en ze nog meer last heeft van Lulli's verplichte slechte neefje- een echte bad boy gespeeld door Auclair- zodat ze ook ruzie krijgt met haar vriendje de stoere automonteur Battaglia waardoor we gaan vrezen dat het slecht met Elsa zal gaan aflopen hoewel we natuurlijk wel beter weten en waarvan sommige scènes gewoon uit riso amaro gejat zijn waarbij we slechts op het slot hoeven te letten zodat we kunnen zeggen dat deze film waar Ponti werd gedwongen om de evt. winst waarvan ik niet weet of die er was af te staan aan producent van laatstgenoemde film De Laurentiis niet zozeer een vervolg op riso amaro is zoals sommigen zich afvragen maar eerder een schaamteloze rip-off ???