Schwestern oder Die Balance des Glücks (1979)

Alternatieve titel: Sisters, or The Balance of Happiness

Duitsland

geregisseerd door Margarethe von Trotta
met Jutta Lampe, Gudrun Gabriel en Jessica Früh

Maria heeft carrière gemaakt als secretaresse. Met beklemmende zorg ontfermt ze zich over Anna, die veel gevoeliger is en nogal wat problemen met de samenleving heeft. Vol schuldgevoelens na de zelfmoord van Anna neemt Maria de typiste Miriam in haar huis op. Miriam weigert echter zich in de haar toebedachte rol te laten manoeuvreren.

Prachtige film van von Trotta, merkwaardig dat hier nog geen stemmen op zijn uitgebracht. Heb hem sinds 1979 al meerdere keren gezien. Vooral Gudrun Gabriel ontroert als de introverte zus.