5 Days (2005)

Israël
Documentaire

geregisseerd door Yoav Shamir
met Dan Harel

Zeven filmploegen volgen simultaan de gebeurtenissen rond de Israëlische terugtrekking uit de Gazastrook, die begon op 15 augustus 2005. De film laat de belangrijkste gebeurtenissen zien tijdens de terugtrekking, gedurende vijf dagen. De filmploegen hadden onbeperkt toegang tot het Israëlische leger en de kolonisten. De filmische operatie wordt geleid door regisseur Yoav Shamir, wiens camera ook generaal Dan Harel volgt, bevelhebber van het Zuidelijke Commando dat de leiding heeft over de terugtrekking. Dit menselijke mozaïek vertelt het verhaal vanuit verschillende perspectieven en beschrijft de Israëlische samenleving in al zijn complexiteit op een uniek historisch moment.