• 8.252.177 stemmen

92 Hak Mui Gwai Duei Hak Mui Gwai (1992)

Komedie | 100 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titels: 92 Legendary La Rose Noire / 92黑玫瑰對黑玫瑰

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Jeffrey Lau

Met onder meer: Teresa Mo

IMDb beoordeling: 6,7 (362)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot 92 Hak Mui Gwai Duei Hak Mui Gwai

Wanneer een jonge schrijver ooggetuige wordt van een moord laat hij een kaartje bij het lijk achter met daarop de naam Black Rose (een fictionele held uit een film uit 1965) om zo ondervragingen te voorkomen. Zijn plan mislukt echter en al snel wordt hij achtervolgd door politie, Triads en de leerlingen van Black Rose.

Wong Wu Di / Butterfly

Chow Wai Kuen

Yim Fan (Black Rose #1)

Piu Hung (Black Rose #2)

Fred's insurance agency boss

Onderhond

Tegenvallertje van Lau.

Waarschijnlijk is het allemaal iets grappig als je het bronmateriaal kent maar veel vergelijkingsmateriaal had ik niet. Veel parodie, sommige stukjes kon ik er ook wel uithalen, maar verwijst vooral veer naar de analen van de HK cinema.

Toch is ook niet alle humor even geslaagd. Lau is in staat geweldig grappige onzin op het scherm te toveren, doet hij hier ook wel af en toe, maar zeker niet genoeg. Eigenlijk blijft het vaak redelijk tam en hoewel er zeker een aantal zeer geinige scenes inzitten haalt het nooit het tempo van een The Eagle Shooting Heroes.

Wel een geinige rol van Leung, de 4 vrouwen zijn wat minder grappig. Paar lollige nummertjes, aardig camerawerk en aardig kleurgebruik tillen deze film boven het slechte HK werk uit, maar van Lau verwacht ik gewoon dat hij meer met een film doet.

Geen vervelende film maar iets teveel trage stukjes waar de humor niet altijd even goed uit de verf komt.