In Memoria di Me (2007)

Alternatieve titel: In Memory of Myself

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Saverio Costanzo
met Christo Jivkov, Filippo Timi en Marco Baliani

Andrea bevindt zich in een existentiële crisis en besluit toe te treden tot een klooster. Gedurende zijn periode als novice, zal de orde onderzoeken of hij daadwerkelijk geschikt is volwaardig toe te treden tot de orde. Al snel ontdekt Andrea dat het kloosterleven meer is dan geloof en bidden. Aangezien de novices de opdracht krijgen zwakheden van elkaar te rapporteren, wordt het klooster een vreemd universum waar ieder geluid en oogopslag op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Uren van lezen en de persoonlijke zoektocht naar God worden aldus overheerst door constant te waken en bewaakt te worden.

avatar van Martin Van K
Bij het buitengaan van de zaal hoorde ik fluisteren dat velen dit de "saaiste film ooit" vonden. En ergens begrijp ik die reacties wel. De film is zeker niet voor iedereen weggelegd en je moet in de juiste stemming zijn.
Er is zeer stijlvol en ingetogen geregisseerd (wellicht vergelijkbaar met Die grosse Stille, al heb ik die nooit zelf gezien). Het verhaal doet eigenlijk weinig terzake, het is een filosofische en psychologische denkoefening met een wel zeer zwaarmoedig onderwerp. Ik vond het in elk geval een aparte filmervaring. 3,5*

ik ben een van die velen die de film bijzonder saai vond. Er werd wel goed geacteerd door Andrea en co, maar de verhaallijn was zwak en werd veel te traag gebracht dat ik na een uur ofzo nog altijd niet wist waar de film over ging...

Helaas kan ik hier maar 2* voor geven

avatar van LaVozDormida
brilliante film... Het doet mij wel een beetje denken aan de films van Sokurov

avatar van Iketes
Hier ben ik toch wel zeer benieuwd naar

een film waarvan je moet houden. Het is moeilijk uit te leggen waarom hij mij zo boeide; een schijnbare onbegrijpelijke sequenz van voorvallen wordt onder het wateroppervlak een geheel. Het slotbeeld vertelt veel wanneer jij zag, en niets wanneer je niet zag

het bovenstaande schreef ik nadat ik hem voor de derde keer zag.

avatar van Mochizuki Rokuro
LaVozDormida schreef:
brilliante film... Het doet mij wel een beetje denken aan de films van Sokurov

Ik zie dat het al 'even' geleden is dat je dit schreef, maar kun je nog aangeven waarom je daaraan dacht? Behoudens enkele minimale sound-design dingen, zoals de voorbij varende schepen, kan ik me er niet veel/niks bij voorstellen. edit: je bent al ruim een jaar niet meer online geweest...

Neemt niet weg dat ook ik het een bijzondere, mooie film vond. Op vrijwel alle vlakken. De mix van de moderne maatschappij en dogmatische en folkloristische elementen doet het bij mij altijd wel goed. Ik dacht altijd dat de 'Priemgetallen'-film, ook van Costanzo, een typische boekverfilming voor het decaf-cappuccino publiek zou zijn, maar die ga ik toch ook maar proberen. En het schroeft de verwachtingen voor Hungry Hearts deze week ook wel op.

Met dank aan Verhoeven voor het uitlenen van de DVD. Persoonlijk wil ik deze film vervolgens tippen aan wibro (met name vanwege de muziek), Querelle (vanwege zijn voorliefde voor films over religieuze dogma's/'fanatisme' ) en wendyvortex (vanwege beide).