W Starym Dworku, Czyli Niepodleglosc Trójkatów (1985)

Alternatieve titels: In an Old Manor House or The Independence of Triangles | In the Old Manor House | W Starym Dworku

1 stem

Polen
Horror

geregisseerd door Andrzej Kotkowski
met Beata Tyszkiewicz, Grazyna Szapolowska en Gustaw Holoubek

In een landhuis, rond een eeuwwisseling, woont een familie met excentriekelingen. Anastasia, de mooie eigenaresse van het huis, geniet van de liefdevolle aandacht die ze krijgt van haar stiefzoon Blarney. Dit doet ze zo openlijk dat haar echtgenoot, Diapanasius, een wapen pakt en haar dood schiet. De rest van de familie accepteert deze moord alsof het de gewoonste zaak in de wereld is, maar al snel keert haar geest terug om zich te bemoeien met hun persoonlijke levens.

avatar van Collins
Verfilming van een toneelstuk en dat is merkbaar. De meeste film speelt zich af in een toneelachtige setting die het interieur van een landhuis voorstelt. Er is amper sprake van lokatie wisselingen. Het huis wordt slechts sporadisch verlaten. Verder ligt het accent in deze film behoorlijk op de dialoog. Ook typisch toneel. Er wordt flink gekeuveld. Het taalgebruik is afwisselend prekerig, formeel en poëtisch. De vertaling uit het Pools geeft die indruk in ieder geval. De gesproken taal zal dat dan logischerwjs ook wel zijn.
Ondanks de horrorduiding, zijn geestverschijningen de enige horrorelementen in de film. Het accentueren van de geestverschijning gebeurt in Polen met belichting en een surrealistisch kadertje. Weinig indrukwekkend en nogal fantasieloos. Niet eng of spannend ook. Eerlijk gezegd is de film ook helemaal geen horrorfilm. Het is een drama met duistere accenten. De geestverschijningen zijn onderdeel van die duisternis. Belangrijkere duistere onderwerpen die langs komen zijn incest, overspel en familiemoord. Puur drama dus.
Geen swingende film. Statisch acteerwerk. Statisch camerawerk. Veel hoogdravende dialoog. Erg slaapverwekkend. In de dialoog zit uiteraard een boodschap. Ik kon niet echt vat op de boodschap krijgen. Enige maatschappijkritiek kreeg ik mee. Ik kreeg echter sterk de indruk dat er nog meer lagen aanwezig waren. Ik voelde wel iets maar herkende het niet. Misschien moet je van Poolse komaf zijn om de satirische laag (die er volgens mijn gevoel ook inzit) te kunnen herkennen en te kunnen waarderen. Dat geldt ook voor de eventuele andere lagen, die onherkenbaar blijven. Misschien heeft de film zelfs een surrealistische humoristische laag die ik niet herkende. Ik weet het niet.
Ik vond het maar een starre, oninteressante en saaie bedoening.