Jonge Harten (1936)

Nederland
Romantiek / Drama

geregisseerd door Charles Huguenot van der Linden en Heinz Josephson
met Rini Otte, Leo de Hartogh en Lizzi Dernburg

Een groepje studenten uit Amsterdam houdt zomervakantie op Texel, waarbij ze continu avances op elkaar maken. Peter is verliefd op Annie. Sip is verliefd op Hans die voor zichzelf een toekomst ziet als tekenaar. Maja, een oudere vrouw, ziet op haar beurt wel wat in Peter en gaat heel ver om zijn hart te veroveren.

Sinds Nederlandse films ook met geluid werden opgenomen, we spreken over anno 1934, waren het voornamelijk 'volkse' films geweest die het Nederlandse bioscoopaanbod domineerden. Films over de gewone stadsmens, mensen uit de Jordaan of uit bijvoorbeeld hartje Rotterdam. Veelal speelden deze films zich af op binnenlocaties, opgenomen in benauwende studiodecors. Binnen deze decors was weinig ruimte voor artistieke creativiteit en een aantal filmmakers en -critici vond dat dat moest veranderen.

Zo ook Charles Huguenot van der Linden, destijds publiciteitschef van de filmmaatschappij Paramount. Vanaf 1929 trad hij zo nu en dan op als regieassistent voor de maatschappij, al stelde dat indertijd niet veel voor. Huguenot van der Linden: "Vroeger mocht een jonge assistent-regisseur het statief dragen, voor de thee en koffie zorgen en verder eerbiedig toekijken." Zijn verlangen om ooit zelf een film te maken werd hierdoor echter wel steeds sterker, te meer omdat hij ontevreden was over het niveau van de Nederlandse film. Samen met zijn Duitse vriend en collega Heinz Josephson en met de Duitse scenarioschrijver Walter Schlee, schreef hij het scenario voor Jonge Harten (1936), 'een film naar de eerlijke werkelijkheid', aldus de debuterend regisseur.

Jonge Harten werd goed ontvangen door de vaderlandse pers, maar genegeerd door het publiek. De film is onlangs op DVD uitgebracht door TDM Entertainment (i.s.m. Het Filmmuseum) in de reeks 'Nederlandse Filmklassiekers'.

avatar van De Mees
Deze filmposter (ingelijst), beschikbaar gesteld door het filmmuseum Amsterdam, wordt sinds 2001 gebruikt als een wisseltroffee voor de cinema.nl afficheprijs.

De laatste winnaar van deze prijs is "De Muze" van Ben van lieshout.

robertus65
Ik vind het geen prettige film om te kijken.
De hele tijd hoor ik afgrijselijk harde muziek en er word heel weinig gesproken. Het dunne verhaaltje hielp ook al niet.

avatar van Jean Rene
Deze film is een interessant tijdsdocument.
Maar de muziek in deze film is ontzettend vermoeiend en irritant, de hele film door.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Jonge harten - YouTube.