Samson and Delilah (2007)

Nederland
Muziek

geregisseerd door Corina van Eijk
met Charles Alves da Cruz, Klara Uleman en Peter Michailov

De opera Samson and Delilah van de Franse componist Camille Saint Saëns is gebaseerd op het oudtestamentische verhaal van de strijd van de Israëlieten tegen de Filistijnen. De Filistijnen zijn hier de onderdrukkers, maar het volk van Israël vecht terug en heeft een belangrijke troef in de persoon van Samson. Hij bezit een door God gegeven kracht die hem onoverwinnelijk maakt, totdat hij valt voor de charmes van de verleidelijke maar valse Delilah. 'In oorlog is hij meedogenloos, maar hij is een slaaf in mijn armen,' zingt zij triomfantelijk. Als het haar lukt om hem het geheim van zijn kracht te ontfutselen, lijkt Samson onherroepelijk verloren. Plaats van handeling is Gaza in Palestina. De scènes spelen zich af op kale zandvlaktes, tussen autowrakken en in vervallen huizen.

avatar van ScarlettOHara
hadden ze 1000 vChr al auto's dan?

Ik neem aan dat ze het verplaatst hebben naar de huidige tijd...

In Friesland is Opera Spanga, sinds de oprichting in 1989, een begrip en haar regisseuse Carina van Eijk een fenomeen. Elk jaar weer worden er (veelal) openlucht producties uit de grond gestampt, dikwijls met controversiële en eigenzinnige onderwerpen en een seksuele ondertoon. In 2007 werd de opera van Camille Saint Saëns (een verhaal uit het oude testament) in een eigentijds jasje gestoken en deed denken aan de strijd in het Midden-Oosten, met Samson als een guerrillastrijder, en het sober gestileerde decor verwees bovendien naar de schilderkunst en de mode. De film kun je wellustig noemen, er werd geweldig gezongen en geacteerd en het verhaal maakt duidelijk dat er sinds de tijden van de bijbel in principe weinig veranderd is.