The Great Global Warming Swindle (2007)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Martin Durkin
met Tim Ball, Nir Shaviv en Ian Clarke

Deze documentaire stelt vraagtekens bij de zogenaamde opwarming van de aarde. Als antwoord op de film "An Inconvenient Truth" van Al Gore, geven verschillende wetenschappers hun mening over klimaatveranderingen. "The Great Global Warming Swindle" probeert aan te tonen dat de opwarming van de aarde én de algemeen aanvaarde oorzaken daarvan, vooral gebaseerd zijn op verkeerde metingen en onjuiste, verdraaide feiten.

avatar van eRCee
Dat die grafiek maar tot 1980 liep viel inderdaad wel op ja.

Dat gedeelte van de docu, waarin enkele grafieken worden getoond, is overigens wel het best. Hier worden daadwerkelijk inhoudelijke argumenten gegeven. De temperatuurdip na WO II is dan weer niet zo’n overtuigend tegenbewijs, het gaat immers om de globale trend vanaf de industrialisatie. Duidelijk wordt in ieder geval wel dat er veel meer is dan alleen menselijke CO2 uitstoot. De activiteit van de zon, andere broeikasgassen, wolken en oceanen zullen ongetwijfeld een grote rol spelen in een complex systeem als het klimaat.

Verder bestaat The Great Global Warming Swindle veel uit interviews, met uitspraken die nauwelijks verifieerbaar zijn. Een aantal dingen springt eruit:
1. De kritiek op wetenschap en wetenschappers. Hierin schuilt voortdurend de drogreden van de persoonlijke aanval. Motieven (geld) zeggen echter niets over de geldigheid van wetenschappelijke resultaten. Grappig is ook dat aan de andere kant sterk wordt benadrukt wat een vooraanstaande wetenschappers de geïnterviewden zelf zijn, hun onderzoek is uiteraard wel onomstotelijke en ver verheven boven geldelijk belang.
2. Nog zo'n tegenstrijdigheid wanneer het ontstaan van de CO2-theorie wordt belicht. Duidelijk wordt gemaakt dat de promotors en aanhangers politieke motieven hadden voor deze koers (nogmaals: dit zegt niets over de geldigheid van de theorie). Het laat haarscherp zien tot welke stroming de makers zelf horen, namelijk tot de kapitalisten, industrialisten en globalisten.
3. Het hele derde-wereld ontwikkelingsverhaal staat volgens mij los van de eigenlijke discussie. In ieder geval als je het wetenschappelijk benadert. Daarbij is milieu-vriendelijke ontwikkeling ook een stuk beter voor de mensen zelf (ik verwijs naar het programma van Rosemuller, 'China: de keerzijde van de groei').

Als wetenschappelijke debat is het een interessant thema. Het "einde discussie" van hierboven vind ik ook te makkelijk: gegevens over slechts 20 jaar zeggen niet alles. Echter, inhoudelijk kan een dergelijke discussie niet goed gevoerd worden door middel van documentaires. Doel van The Great Global Warming Swindle lijkt dan ook niet zozeer het wetenschappelijk debat maar allereerst het in de kop drukken van de milieu-bewuste opleving die nu plaatsvindt. En dat is dom. Want zelfs al is CO2 misschien maar een relatief kleine factor in de opwarming van de aarde, het is wel de enige factor die we kunnen beïnvloeden.