Age of Champions (2011)

Documentaire

geregisseerd door Christopher Rufo

Hoe oud je ook bent, de drang om te winnen blijft. Deze senioren leren ons hoe je het beste uit jezelf haalt. De atleten laten tijdens de National Senior Games zien dat leeftijd geenszins van invloed is op de prestatiedrang. De documentaire volgt onder andere een 100-jarige tenniskampioen, een 86-jarige polsstokhoogspringer en een groep bejaarde basketballende vrouwen.

Ach.

Wat lieve oude mensjes die op hun oude dag nog aan sport doen. Sommigen omdat ze het al hun hele leven lang doen, anderen om nog wat in beweging te blijven. En als we de deze docu mogen geloven is dit de cream of de crop, want allemaal medaillewinnaars op de ouderenspelen.

Waar deze docu dan niet zo sterk in is, is het kaderen van die spelen. Want het leek meer op zo'n sportmeeting die vroeger op scholen georganiseerd worden, om de kindjes een beetje bezig te houden. Het is allemaal redelijk knullig en het oogt amateuristisch, of dat ook daadwerkelijk het geval was kwam nooit echt duidelijk naar voren.

Enerzijds voelt het een beetje lullig deze docu af te branden, want het zijn lieve mensjes (die basketvrouwen niet meegeteld, daar was toch iets vreemds mee aan de hand) die gewoon hun ding doen. Anderzijds is deze docu compleet nietszeggend. Oude mensen die nog sporten ... verder geen pointe kunnen herkennen. Althans dat dit een soort van aanmoediging poogt te zijn, maar daar faalt het dan toch wel een beetje in.

Aanrader voor ... geen flauw idee eigenlijk. Mensen die graag ouderen aan het werk zien en daar plezier uit putten.