De Laatste Zomer (2007)

België

geregisseerd door Joost Wijnant
met Bram Van Outryve, Laura Verlinden en Robrecht Vanden Thoren

Vlaanderen, 1996. In een dorp waar absoluut niets te beleven valt, brengen Rik, Tim, Roel en Bart hun zomerdagen doelloos door. Wanneer Rik gefascineerd raakt door de raadselachtige Sandrine, komt de vriendschap tussen de jongens onder druk te staan.

avatar van JDSsmetje
JJ_D schreef:

Oost-Vlaams om precies te zijn.

Jup, 't is dialect op z'n Gents.

avatar van JDSsmetje
Ja, weer een filmpje waarmee ik me ten volle geamuseerd heb. Dit keer moet ik niet ver gaan zoeken, want deze film blijft gewoon in mijn omgeven draaien. Leuk dat het authentieke van de Vlaamse film hier rechtop blijft. De humor was zeer geslaagd, alleen vond ik de dramatische moment (vooral het einde dus) jammer genoeg heel wat minder geslaagd. Overigens vliegt deze film zeer snel voorbij. Een zeer geslaagde Coming-Of-Age film zeer goede personages.

Minimalistische eenvoud, het werkt niet altijd: 2.50 (2.50)
Voor velen toont de film wellicht veel herkenbare momenten uit de jeugd, maar om nu te zeggen dat het echt geslaagd is te noemen, nee. De personages van de vier vrienden steken clichematig in elkaar en ligt het tempo wel heel erg laag, zeker de eerste helft van de prent. De ontwikkeling van het script is ook niet echt denderend, gekenmerkt door een aantal ongeloofwaardige momenten en worden de onderlinge spanningen die ontstaan tussen de vier vrienden vrij minimalistisch uitgewerkt. Uiteraard moet deze film het van de eenvoud hebben, maar juist een goed script valt of staat daarmee en daar is in De Laatste Zomer dus nauwelijks sprake van. Regietechnish en cinematografisch is Joost Wijnant de voorzichtheid zelve en overtuigt het gros van de cast eigenlijk niet.

Geweldige film, ook bij de 3de kijkbeurt! Hilarische dialogen (vooral met Tim en Bart) en schitterend beeld over hoe saai een jeugd wel niet kan zijn. Mooi in beeld gebracht, mooie muziek en een boeiend verhaal, ook al gebeurt er eigenlijk niets. Schitterend zomersfeertje ook!

avatar van 009
ik vond het verhaal toch niet zo sterk hoor...
het hield toch iets te weinig in waardoor het soms ging vervelen...

nicoot
"Zezij zeekr gaan poepe".
"Ee Bargrht, gaa we gaan kijkk?"

Ik hou zo van dat Gents accentje, voel me dan ook zeer gefortuneerd dat ik dergelijke tongval heb! Zoals Tim spreek ik echter alleen als ik wat teveel op heb of als ik Nederlanders op stang wil jagen.

Iemand die me kan helpen met de muziek in deze film? Vooral dan het nummer op het uur (bij het drankfeestje)... Thanks!

avatar van Sergio Leone
Genietbaar tussendoortje.

Leuk portret over verschillende persoonlijkheden ondereen. In het dorpje valt inderdaad niets te beleven.
Voorts is het nogal erg zweverig. De jongeren zijn niet vies wat drank en (soft)drugs. Het zomers sfeertje zit er goed in.

Qua acteerwerk viel het erg goed mee. Vooral die lelijke slungel kwam realistisch over.

Zoals gezegd, prima tussendoortje, doch niet echt hoogstaand.

avatar van Noodless
Het eenvoudige verhaal moet het vooral hebben van de personages, de sfeer, de humor en een kijk op de jeugdige jaren. Voor ieder zal er wel iets kenmerkend in zitten. Heel leuk en vlot gebracht met daarbij ook aandacht voor degelijke muziek. De fuif vond ik een toffe scène met een paar hilarische momenten. Maar ook het kusspelletje, de fuif aan huis en de trip naar zee zijn fantastische momenten. 7,5/10

avatar van wendyvortex
Drama???...misschien niet helemaal begrepen dan...
Vond het meer een comedy met een licht dramatische ondertoon, komt voornamelijk omdat de personages allemaal wat karikaturaal zijn.
Als soort van tragi-komedie overigens best genietbaar, niet in de laatste plaats vanwege het schitterende Vlaamse taaltje (deze Nederlander moest de TT-ondertiteling erbij aanzetten).
Weer een puntje voor de Belgen t.o.v. de Nederlandse film, zie al precies hoe Nederlanders zoiets gaan verklooien door er allerlei BN-ers in te gooien.
Paar mooie ontroerende scenes, maar vooral erg grappige komische scenes.

Meneer Bungel
Mag van mij ook wel genre komedie bij geplaatst worden... wel een beetje mislukt, maar toch.

Erg goede film, maar vond het meer komisch overkomen dan dramatisch...

avatar van Thomasco
fluppebxl schreef:

Ik zou het ook graag weten.

"I'm all alone / Can you handle it when I'm home / You're not rid of me / I'm still here / You'd better look at me / What do you feel / You'll find that I'll flee"

Google helpt niet, ik vrees dat het iets Belgisch is.

Verder een vermakelijke film met herkenbare jeugdperikelen. Leuke setting ook, met dat dorp waarin echt amper iets te zien is.

Muziek is van Mirabelle van de Put:

Hier staat 'ie waarschijnlijk tussen:
De Laatste Zomer | Gratis muziek, tourneedata, foto's, video's - myspace.com
?

avatar van Thomasco
Bedankt kappeuter; het lied waar ik de lyrics van postte heet 'Blisters' en is blijkbaar van Miravage.

Andere muziek in de film (uit de credits geplukt):

Cynthia Quellbouche - Changez Marie
DJ Minikal - Risk and Treasure
Evil Superstars - Love Happened
Fence - Mary Lou
Frederik Segers - Dub 2
Joost Wynant - House
Jupiter - Praising Jah
Made in Taiwan - Lost in the Crowd
Made in Taiwan - Oh - Ok!
Made in Taiwan - Sally
Members of Marvelas - Internal Observer
Miravage - Blisters
Overnite Sensation - Where's the Fire
Pentium - Pentium I
Revenge 88 - Teenage Monster
Rye Jehu - 3 Calls for Alcohol
The Germans - The Next Superstar

Hopelijk is er iemand wat mee

avatar van Friac
Leuke poging om een portret te schetsen van zowel een typische zomervakantie in een Vlaams dorpje als een groep jongeren die de volwassenheid naderen. Helaas bleef het bij een paar mooie beelden en enkele herkenbare momenten. Het verhaaltje weet niet te overtuigen en enkele hoofdacteurs acteren nogal magertjes. Fris filmpje, maar de kortfilmversie vond ik de beste van de twee. Misschien net omdat het bronmateriaal slechts volstaat om een kortfilm mee te vullen?

Vanochtend begon ik mijn filmdag met "Glue". En ik eindig hem met deze. Twee films die héél vergelijkbaar zijn. Allebei films over het leven als puber. Maar beiden zijn wel vanuit een andere benadering gefilmd. Glue was veel kunstzinniger en met meer klasse gemaakt. En deze is duidelijk veel meer voor een groter publiek bedoeld. Maar de gasten in deze film en de bijbehorende dialogen zijn vaak wel erg leuk, dat ook deze film me eigenlijk net zoveel kon bekoren.

avatar van rep_robert
Dit zijn wel filmpjes waar ik van houd. Zo'n lekkere luchtige(met een vleugje drama) zomerse coming of age film ergens in een afgelegen dorpje en waar een stel jongeren zich lekker bezig houdt met zijn eigen dingen. Dus de jongens houden zich lekker veel bezig met alcohol, drugs en meiden(seks). Het plot stelt verder weinig voor, maar dat hoeft ook niet in dit genre. Vlaamse taal is even wennen en af en toe erg lastig te volgen, maar de dialogen hebben verder ook geen aanleiding gegeven om het onnavolgbaar te maken.

Anderhalf uur plezier met een stel jongeren is gegarandeerd.

avatar van K. V.
Dit was een leuk filmpje. De film voelt erg vertrouwd en realistisch aan, met personages die overtuigend over kwamen. De film bevat af en toe humor, die me wel kon bekoren.
De film blijft wel redelijk op de vlakte en gaat op sommige zaken minder diep in (bv de dood van de vader, het misbruik van Sandrine, ...), dus de film is zeker geen zwaar drama, maar eerder een zomers filmpje. Het einde was goed en de film keek vlot weg, dus de speelduur was ook oké. Ook de cast deed het uitstekend.
Tja een echte must see is het niet, maar 'k vond hem wel het bekijken waard.

Portret van vier opgeschoten jongens in een Vlaams dorpje waar – zoals de plotbeschrijving aangeeft – “absoluut niets te beleven valt”. Ook in het verhaal zelf valt er eigenlijk weinig te beleven. Wat het meeste opvalt is de tekening van de karakterverschillen van de jongens, variërend van agressieve stoerdoenerij (Tim) tot de ietwat verlegen meeloper (Rik). Met elkaar hebben ze gemeen een zekere onwennigheid en onhandigheid in de omgang met meisjes, in weerwil van de stoere taal die ze voortdurend naar elkaar toe bezigen.
Geen slechte film, maar door het plotloze, oppervlakkige verhaal ook niet erg bijzonder.

Smeurd schreef:
Erg goede film, maar vond het meer komisch overkomen dan dramatisch...
het is een tragikomedie

Jongeren die de bloemetjes buiten zetten als de ouders van huis zijn is reeds vele malen vertoond, meestal in een komedie. Hier wil de cineast wat meer psycholigische inslag inbrengen doorheen de gekende situaties maar veel diepgang zit er niet in.
Laura Verlinden ziet er wel wat ouder uit dan 17 jaar (sorry) en die Robrecht Vanden Thoren is wel geschikt voor bepaalde rollen. De rest laat geen indruk.