Sing See (2007)

Hongkong
Komedie / Drama

geregisseerd door Marco Mak en Francis Ng
met Francis Ng, Anthony Wong Chau-Sang en Teresa Mo

Leeuwen dansen wordt al eeuwenlang uitgevoerd om de kwaadaardige geesten weg te jagen. De leeuw, die lijkt op het Chinese mythische beest Nian, moet voorspoed en veel geluk brengen. Dat geluk brengt hij zeker, de familie die bestaat uit Ng, Anthony, Teresa en Gia Lin weet al snel hoe ze hiermee bakken geld kunnen verdienen.

Niet zo geweldig.

Jammer want Ng en Wong zijn toch niet de minste. Ze bakken er echter niet veel van, vooral Ng is nogal irritant in z'n rol hier. Gek, normaal kan hij niet veel verkeerd doen bij mij.

Een redelijk standaard HK comedietje dat er veel ouder uitziet dan z'n productiejaar doet vermoeden. Had zo 10 jaar afgekund. Visueel ook aardig pover, de humor is typish HK geweld. Kon er af en toe nog wel om lachen, maar hoogstaand kan je het niet noemen.

Gelukkig zijn de leeuwen wel leuk. Ik heb wel een zwak plekje voor de leeuwendansen + het schelle kwetterende geluid dat er onlosmakelijk mee gepaard gaat. Echt mooi vind ik die muziek niet, maar het heeft iets fascinerends.

Gewoon tussendoortje dus, niet super, maar ook niet rampzalig slecht of vervelend. Wong en Ng laten het toch een beetje afweten.

Edit: des te gekker trouwens dat het duo twee jaar later met Tracing Shadow op de proppen zou komen, die is toch echt stukken beter.