Totaal Witte Kamer (2003)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Frodo Terpstra
met Gerrit Kouwenaar, Jan Kuijper en Anna Enquist

'Totaal Witte Kamer' is een intiem portret van dichter Gerrit Kouwenaar en geeft een beeld van zijn werkwijze en poëtisch universum. In de documentaire wordt de totstandkoming van Kouwenaars gelijknamige bundel gefilmd, een bundel die deels aan de dood van zijn vrouw Paula is gewijd. Hoe vertaalt Kouwenaar zijn uiterst persoonlijke ervaringen in gedichten die daar volgens eigen opgave bovenuit moeten stijgen? In de documentaire wordt getracht iets van dit raadselachtige proces te ontsluieren. De bijna tachtigjarige dichter gaat ook weer naar diens afgelegen huisje in Zuid-Frankrijk, waar hij vanaf de jaren '80 jaarlijks enkele maanden met Paula verbleef. 'Totaal Witte Kamer' verwijst naar de zolderkamer van dit huisje. De voelbare afwezigheid van zijn overleden vrouw balt zich juist hier voor hem samen. De witte kamer wordt van een nieuw dak voorzien en vult zich in de film gaandeweg met een nieuwe realiteit. Een leven zonder Paula. Naast Kouwenaar zelf komen in de film ook zijn uitgever Jan Kuijper, de bevriende dichteres Anna Enquist en recensent Kees Fens aan het woord.