Automatons (2006)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door James Felix McKenney
met Christine Spencer, Angus Scrimm en Brenda Cooney

Ergens in de nabije toekomst is "Het Meisje" alleen. Zij is de laatste uit een generatie, waarvan de anderen zijn gesneuveld gedurende een eeuwenlange oorlog - die "Het Meisje" nog altijd - samen met een groep medestrijders: robotische helpers en soldaten - continueert. De enige binding die zij heeft met haar generatie is een verzameling krantenknipsels, bijeen vergaard door de wetenschapper die haar als baby heeft geadopteerd en opgevoed. Bovendien is hij het enige menselijke gezicht dat ze ooit heeft gezien. Ze beantwoordt de transmissies, doodsdreigingen van haar vijand met haar eigen hypokinetische acties in een decor waar geen normaal mens kan overleven. Dit alles uitgevoerd door haar robot-assistenten: de mens is deze oorlog ooit begonnen, machines zullen overwinnen.

avatar van FatMike
Dit lowbudget, ietwat experimentele filmpje is alles behalve The outer limits en The twilight zone, waar het mee vergeleken wordt.
Het is een aardig probeersel, maar komt in de verste verte niet in de buurt van zelfs de minder goeie pulp uit de jaren 50 en 60.

De film neemt zich te serieus en misschien niet eens zo bedoeld.
De scenes waarin de robotsoldaten aan de wandel gaan worden bijgestaan door heftige geluidseffecten, maar het blijven toch echt
opwindbare speelgoedjes uit een chocolade ei met suprise.
Door kleur weg te laten en gebruik te maken van zwart/wit,
wordt het goedkope uiterlijk iets minder goedkoop.

De wetenschaper, die "het meisje" bijstaat in haar strijd,
lult onvermoeibaar de hele film aan elkaar en dit is niet
onvermoeibaar voor mij als kijker. Sterker: na een minuut of 5
begon deze figuur mij mateloos te irriteren.
Ondanks deze zware dobber heb ik de film wel uitgezeten en zelfs de nog saaiere extra's gekeken.
A few minutes with Angus Scrimm (de wetenschapper), de cult horror ster uit Phantasm, lult wederom de oren van mijn inmiddels
zwaar oververmoeide kop. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zeer oninteressante behind-the-scenes featurette
waar meer geld in is gestoken dan in de hele film.

Automatons verdient 2 sterren voor de enkele toffe scenes, maar om die te zien kun je beter de trailer kijken, dat scheelt een hoop tijd!

avatar van Gizzmann
Wil deze zo graag zien!