Heilige Rosa (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Hans Heijnen

De Heilige Rosa is de beschermheilige van Sittard. Maar wanneer haar processie door de stad trekt - een drie eeuwen oude traditie - zit het publiek op het terras met een biertje. Alsof het slechts een optocht is. Regisseur Hans Heijnen portretteerde de overwegend oudere, vaak weemoedige en soms verbitterde leden van de Sittardse katholieke gemeenschap. Zij spreken over hun persoonlijke betrokkenheid en over de secularisatie. Zoals Jacques Pfennings, reeds veertig jaar ceremoniemeester van de volwassen misdienaren, die eerlijk toegeeft zelf ook niet meer ter biechte te gaan. Of de jonge kapelaan Ivo Krewinkel, die ouders hun kinderen ziet afleveren alsof de kerk maar 'een van de clubjes' is. Heijnen filmt niet alleen de leden van de kerk (een non, een oude pastoor en ex-missionaris, een deken) en hun werk (een vergadering, een gesprek met een mogelijke intreder in het klooster, een ziekenbezoek). Maar ook de rituelen: een eerste communie, een paasviering, een processie en een begrafenis.

avatar van Robi
Niet zo heel lang geleden heb ik de aflevering "Meneer Pastoor" weer eens gezien van Arjan Ederveen. Deze documentaire is net zo iets, maar dan echt. Deze film is nieuwer dan de 30 minuten serie volgens mij, anders zou je zomaar durven beweren dat Arjan Ederveen hier z'n inspiratie vandaan had. Hoe dan ook, het blijft een genot om naar te kijken en het is toch fijn dat het katholieke folklorisme in Limburg nog bestaat. En dat je daarvoor niet helemaal naar Italië of Polen hoeft te gaan.