Kike Like Me (2007)

Documentaire
60 minuten / 86 minuten

geregisseerd door Jamie Kastner
met Jamie Kastner

Persoonlijke zoektocht van regisseur Jamie Kastner naar hoe het is Joods te zijn in de 21ste eeuw. Zo viert hij een verplicht bar mitswa feest bij de ultra-orthodoxe chassidische joden in Brooklyn en krijgt hij het behoorlijk benauwd wanneer hij in een Parijse voorstad geconfronteerd wordt met vooroordelen van de Arabische jeugd. Gelukkig kan hij op adem komen bij de hotdog-stand in vernietigingskamp Auschwitz.

avatar van Statiegeld
Dit lijkt me wel grappig.

Statiegeld schreef:
Dit lijkt me wel grappig.

wat een klote documentaire

Net alsof jij hem gezien hebt. .

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Stem verwijderd.

avatar van Statiegeld
Nou, het is wel een klote documentaire. Volgens mij probeert Kastner aan het eind je een beetje te laten denken of je anders over hem had gedacht als hij nou echt een Jood was. Dat is tenminste mijn interpretatie want voor de rest zwabberde het een beetje alle kanten uit. Het maakt me eerlijk gezegd ook geen fuck uit of hij nou een Jood is of niet want ik vond de documentaire maar matig. Uit de interviews die hij gaf kwamen niet echt wereldschokkende antwoorden en op het laatst begon hij me behoorlijk te irriteren doordat hij overal maar tegen aan begon te schoppen (tegen de naam van een Poolse bagelbar bijvoorbeeld).

Die 'perfecte harmonie' tussen Joden en Arabieren in die Parijse voorstad was wel grappig, zodra hij een keer het woord Jood zei op de straat ontstond er binnen 1 minuut ruzie tussen Joden en Arabieren.

avatar van RRT
RRT
Documentaire op zich is niet slecht. Vind het alleen jammer dat het cynisme bij Kastner steeds meer de overhand kreeg, wat verhinderde dat hij inhoudelijk op onderwerpen in ging.

avatar van Mug
Mug
Van mij hoefde Kastner niet zo inhoudelijk in te gaan op de gebeurtenissen. Hier een daar een cynische opmerking, om zodoende de lachers op de hand te krijgen. Het gaat Kastner goed af.

Maar dan....eenmaal in Polen en vernietigingskamp Auschwitz gooit hij alle glazen in. Geloofwaardigheid is weg. Hij probeert nog grappig te zijn, maar het mislukt volkomen. Shockeren door even allerlei mensen en groeperingen voor schut te zetten.

De erg grappige documentaire verwordt tot een jeukpartij op plekjes waar je net niet bij kunt.

Kastners nieuwe project heet "Do I Hate Stalin Enough?". [nee, dat is geen grap]

avatar van Renfield1976
Zeer vermakelijke docu over een cynische/grappige regisseur die zelf de hoofdrol speelt in een vermakelijke film over de hedendaagse joodse gemeenschap. Het is vooral grappig om het verschil te zien hoe de joodse gemeenschap met hem omgaat wanneer men denkt dat hij een jood is, en wanneer men denkt dat hij geen jood is. De joodse gemeenschap die al sinds jaar en dag pleit voor een wereld waarin iedereen gelijk is ongeacht afkomst of ras, wordt hier een spiegel voorgehouden waarin men kan zien dat de joodse gemeenschap zelf ook niet helemaal vrij is van voorkeursbehandelingen en vooroordelen.....

avatar van chiel
Bijna niet naar te kijken vanwege het enorme cynisme van de maker.

avatar van Karl van H.
Vermakelijk is het wel hoor; ik hou wel van dat cynisme van Kastner. De rest van de documentaire is alleen een stuk minder, want ik heb geen idee waar het nou eigenlijk over ging. Zoals hier al eerder werd gezegd: het zwabbert nogal alle kanten op en echt inhoudelijk wilt het ook nergens worden. Zowel de joden als de niet-joden komen er echt goed vanaf, en Kastner ook niet, eigenlijk: aan de ene kant holokitsch (om maar even een term te gebruiken die ik van Art Spiegelman heb geleend) en commercie, aan de andere kant aanstellerige en paranoïde joden en daartussenin Kastner met een grappige opmerking. Maar hoe het is om jood te zijn in de 21e eeuw? Geen idee, ik zal het eens vragen als ik weer eens een Ajacied tegenkom.