War Feels Like War (2004)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Esteban Uyarra
met Jacek Czarnecki, Bengt Kristiansen en Jan Kruse

Meer dan drieduizend journalisten verzamelden zich in Koeweit-Stad in de aanloop naar de tweede Golfoorlog. Slechts een beperkt aantal mocht met de Amerikaanse en Britse legereenheden mee naar Irak om uit de eerste hand verslag te doen van de oorlog: de 'embedded' journalisten. Ze voelden zich, onder de strakke regie van het leger, niet vrij hun werk te doen op een journalistiek verantwoorde wijze. Voor deze documentaire reisde Esteban Uyarra dwars door Koeweit en Irak, in het kielzog van enkele zelfstandige journalisten. De film geeft een beeld van de oorlog en het ondankbare, gevaarlijke werk van de journalisten.