Flashback (2002)

Letland
Documentaire

geregisseerd door Herz Frank

De Letse regisseur Herz Frank besluit een vervolg te maken op zijn '10 Minutes Older', een korte film uit 1978 waarin alleen het gezicht van een klein jongetje te zien is dat naar een poppentheatervoorstelling kijkt. Franks nieuwe film moet '20 jaar ouder' gaan heten en voor de opnamen zoekt hij dezelfde jongen van toen op. Maar dan zorgen verschillende omstandigheden ervoor dat de filmmaker in een persoonlijke crisis belandt. Hij vraagt zich af wat de waarde is van het maken van documentaires, het steeds weer filmen van andermans leven. En hij besluit zich nu eens op zijn eigen leven te richten. In deze zeer persoonlijke film, die de weerslag is van de verwarring en de overpeinzingen uit deze periode, neemt Frank de kijker mee op een subjectieve reis, kriskras door zijn verleden en heden. We zien beelden van vroeger, foto's van zijn vader die hem de liefde voor de fotografie heeft bijgebracht. We horen de gruwelijke verhalen over zijn familie, van wie een groot deel vermoord werd tijdens de Tweede Wereldoorlog en zien de besnijdenis van zijn kleinzoon. Triest zijn de beelden van zijn vrouw Ira, die ziek wordt en uiteindelijk sterft. Al deze herinneringen en beelden doen Frank realiseren dat al zijn werk rond hetzelfde thema cirkelt: een mens leert zichzelf pas kennen op de grens van de dood.