Una Donna Libera (1956)

Alternatieve titels: A Free Woman | Femmes Libres

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Vittorio Cottafavi
met Françoise Christophe, Pierre Cressoy en Gino Cervi

Liana droomt van een vrij en onafhankelijk leven zodat ze tegen de wil van haar ouders haar verloving met Fernando afbreekt en erop uit trekt met Villabruna, een musicus. Nadat ze samen een tijd in Amalfi hebben doorgebracht, gaan ze uit elkaar. Liana probeert Villabruna uit haar hoofd te zetten en huwt een rijke man, maar als ze elkaar opnieuw ontmoeten zet ze haar huwelijk op het spel.

avatar van Flavio
Niet helemaal overtuigende film begint als een “spaghetti noir”, maar ontpopt zich tot een bij vlagen nogal saai drama over een vrouw die moeite heeft met keuzes maken, twijfelt en dan zichzelf verder in de nesten werkt. De regisseur lijkt te willen waarschuwen voor romantische lichtzinnigheid. De actrice in de hoofdrol vond ik niet zo goed gecast, had daar toch liever een vlammende Italiaanse gezien.

PS wat een lelijke poster...