Ganges: River to Heaven (2003)

Documentaire

geregisseerd door Gayle Ferraro

'Ganges: River to Heaven' schetst een portret van het in 1958 uit liefdadigheid opgerichte Hindoe hospice Kashi Labh Mukti Bhawan in de Indiase stad Varanasi. Sinds de oprichting is het er altijd vol. Stervenden blijven er gemiddeld vijftien dagen. Vierentwintig uur per dag wordt voor hen de naam van God bezongen, omdat 'iemand die stervende is de naam van God moet horen.' De overledenen uit het tehuis worden aan de oever van de rivier de Ganges verbrand volgens de Hindoe-rituelen. Regisseur Gayle Ferraro heeft evenzeer aandacht voor de rituele crematie, als voor het karige dagloon van de houtsjouwers, de zorgelijke vervuiling van de Ganges en het opkomende toerisme. En zo maakt ze de balans op tussen een voorbijdrijvend lijk met een pikkende kraai op de billen en een Engelse toeriste die de aanschaf van een souvenir op de prijs laat afketsen.