La Porta del Cannone (1969)

Alternatieve titel: Thunder from the West

Italië / Joegoslavië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Leopoldo Savona
met Gianni Garko, Irina Demick en Gianna Serra

Riccardo, een fascistische spion tijdens de Tweede Wereldoorlog, krijgt de opdracht om het hoofd van de Tsjechoslowaakse autoriteiten te doden. Op de trein maakt hij kennis met Rada, een Joods meisje. Een tijd later ontmoeten zij elkaar opnieuw wanneer hij samen met een groep Joden wordt gearresteerd. Ze slagen er beiden in te vluchten. Op de terugweg naar Praag ontdekt hij dat Rada een Tsjechische agente is. Zij overhandigt hem aan de autoriteiten, hij wordt ondervraagd en ter dood veroordeeld. Rada verzet zich tegen het verdict en slaagt erin hem te doen ontsnappen. Terug in Praag ziet Riccardo zijn oude liefde Irene terug. Zij is ook een Tsjechische agente en overtuigt hem ervan zijn opdracht niet uit te voeren. In plaats daarvan lokken zij de wachten van de Gestapo in een hinderlaag...

avatar van Quentin
Gedegen spel van Garko en Demick. Het verhaal vormt een aardige intrige, maar de eindeloze achtervolgingen gaan op een gegeven moment vervelen.